Mykland er daglig leder i teknologibedriften, som leverer komplette løsninger for digital samhandling til både private og ikke minst offentlige aktører. I dag er de tre ansatte, og håper så raskt som mulig å bli fire igjen.

- Vi er egentlig alle selgere, og vi hadde en selger som kom fra helse. Vedkommende valgte å gå tilbake til sitt opprinnelig fagområde. Nå er vi på leit etter en salgssjef, som kan ha det overordnede ansvaret for salgsarbeidet vårt, forklarer Mykland.

- Kan bo hvor som helst

For en måneds tid siden begynte bedriften å søke etter den nye salgssjefen, men har i senere tid endret utlysningsteksten.

- Vi fikk ingen lokal søker med riktig kompetanse og erfaring. Derfor har vi endret teksten slik at det ikke bare står Notodden som arbeidssted men Notodden/Oslo, eventuelt mulighet for en hybrid arbeidshverdag. Det vil si at man jobber fra hjemmekontor det meste av tiden. Egentlig kan salgssjefen jobbe fra hvor som helst i landet, for vi jobber like godt i team via skjerm som om vi sitter i samme rom. Men, det er jo synd for Notodden da, sier Mykland.

Han sier at de muligens må tenke samarbeid eller partnerskap med andre bedrifter, for å få tak i riktig kompetanse på noen områder. Han vedgår også at det er en litt spesiell stilling, og dermed en stilling som ikke passer alle selv om de er selgere.

- Er ikke teknologi, salg og markedsføring i tiden, og burde fenge unge folk?

- Jo, men salg har kanskje et litt ufortjent rykte. I denne stillingen handler det om mye mer enn å selge noe. Vi skal tilby arbeidsplasser teknologiske løsninger som vil gjøre arbeidssituasjonen deres enklere og mer effektiv. Dette er løsninger som kan tilbys alle typer virksomheter. Som salgssjef skal man ha evnen til å beskrive hvordan de digitale løsningene fungerer, man skal kunne holde foredrag, drive markedsføring på sosiale medier og sette opp budsjetter. Man skal blant annet også kalkulere og være med i kampen om offentlige anbud, noe som kan være komplisert, forklarer Mykland.

Han legger til at stillingen egentlig også kan passe folk med veldig ulik kompetanse og erfaring i bunn, og fortsetter jakten på den rette kollegaen.

Holder på med storkontrakt

- Vi vet det kan ta tid, men håper likevel på å få tak i en ny kollega som kan prestere fra dag en. Rundt ti personer har vist interesse så langt, og de kommer fra hele Østlands-området. Vi håper egentlig å få tak i noen som er i full jobb, og som ønsker å prøve seg på noe nytt, forklarer Mykland.

I tillegg til hybrid arbeidshverdag lokker han også med konkurransedyktige betingelser, god lønns- og pensjonsordninger, nye moderne lokaler, store utviklingsmuligheter og treningsstudio.

Om kort tid skal bedriften etablere seg i nye lokaler på Tuven, hvor de blant annet også skal sette opp et simuleringssenter innenfor sykepleie. Dette for å sjekke at alt av løsninger fungerer, før løsningene leveres til Oslo.

- Dette er en stor kontrakt for oss, og som før leverer vi alt av teknologiske løsninger til Lovisenberg diakonale høgskole i Oslo. I det nye simuleringssenteret på høgskolen skal de kunne sette opp avanserte simuleringer, som skal benyttes i undervisningen, som skal foregå via skjerm til andre kanter av landet, forklarer Mykland.

Kundene til Meetcon kommer hovedsakelig fra offentlig sektor, utdanning, helse, industri og bedriftsmarkedet.

- Det er så moro at vår lille bedrift i Notodden kan konkurrere med de store leverandørene av teknologiske løsninger, og ofte får oppdragene, avslutter Mykland.