Denne butikkjeden knuser konkurrentene

OPPTUR: Kiwi hadde en god sommer i år. (Illustrasjonsfoto/arkiv: Tone Merethe Ude)

OPPTUR: Kiwi hadde en god sommer i år. (Illustrasjonsfoto/arkiv: Tone Merethe Ude)

Kraftig vekst for lavprisgiganten.

DEL

(Nettavisen): – Vi kan bekrefte at vi er den soleklare vekstvinneren i 2018, når det kommer til organisk vekst. Det er helt udiskutabelt, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen.

Hun sier at lavprisgiganten hadde en organisk vekst på 5,6 prosent i juli.

Extras vekst var på 2,4 prosent, mens Rema 1000 ikke vil oppgi sine tall for den forrige måneden. Etter hva Nettavisen erfarer, er imidlertid også de klart lavere enn Kiwis for juli.

Vanvittig bra

Veksten gjelder for sammenliknbare butikker, altså butikker som har vært åpne både i 2017 og 2018, og inkluderer ikke oppkjøp samt nye og nedlagte butikker.

– Det er vanvittig bra, spesielt siden vi møter tøffe tall fra i fjor, hvor vi også hadde god vekst. Det har vært et fantastisk år så langt, sier Arvin.

Coops Extra-kjede var fjorårets vekstvinner, men har slitt med å gjenskape fremgangen i år.

– På vegne av hele Extra vil jeg gratulere Kiwi med å ha vokse omtrent like mye som Extra gjorde i fjor, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop til Nettavisen.

Spår nedtur

Han sier at Extra vokser organisk 2,4 pluss i år, mot 5,6 prosent i fjor. Han tror Kiwi kan få en liknende nedtur i 2019.

– Det blir vanskelig å vokse på toppen av så sterk vekst, så det skal bli interessant å se hvordan det går til neste år, sier Friis.

Rema 1000 vil ikke kommentere sine tall for juli, mens sier at de er fornøyde. 

– Rema 1000 hadde en kundevekst på 6,5 prosent i juli. Vi er kjempefornøyd med sommersesongen, sier Jan Frode Johansen, administrerende direktør i Rema 1000 Franchise Norge til Nettavisen.

Kundevekst er ikke et mål på salg, men på antallet kunder som handler hos en kjede.

Den store trenden norsk dagligvare så langt i år er at de tre lavpriskjedene, Kiwi, Rema 1000 og Extra, styrker seg på bekostning av supermarkedene.

Arvin tror det er en noe av forklaringen til fremgangen til Kiwi.

– Folk er prisbevisste. Vi skal være billigst hver dag på alle varer, og vi har vunnet fire av de fem siste prisundersøkelsene til VG, sier Arvin.

Fremgang i merkevareindeks

Kiwi har også fremgang på andre fronter. Kjeden toppet denne uken Yougovs brandindex, et mål på den overordnede helsetilstanden til en merkevare.

Kiwi kom like foran Finn, som var på topp ifjor. Rema 1000 har lenge tronet på toppen av denne kåringen, men er nå ikke engang på topp 10.

– Vi er veldig stolte og synes synes at det er en enorm tillitserklæring fra det norske folk. Det er skikkelig stas å være eneste dagligvarekjede på topp 10, og dele førsteplassen med de flinke folka i Finn.no, sier Arvin.

Artikkeltags