Varsler ny storkontroll - slurv kan koste deg dyrt

Vegvesenets kontrollører sjekker beltebruken i en buss  under en av de tidligere kontrollene.

Vegvesenets kontrollører sjekker beltebruken i en buss under en av de tidligere kontrollene.

Artikkelen er over 2 år gammel

Kolliderer du uten belte i bussen, kan konsekvensene blir svært alvorlige. Nå varsler Statens vegvesen storkontroll av beltebruken i bussene i hele landet. Slurv kan koste deg 1500 kroner.

DEL

Det kommer fram i en pressemelding som er sendt ut av Statens vegvesen.

«Det er heldigvis få bussulykker, men hvis du sitter usikret og det skjer en ulykke kan det få store konsekvenser. Liv kunne vært reddet om alle som har mulighet, brukte belte i buss. Derfor starter Statens vegvesen i morgen, torsdag den 15. mars, med kontroll av belte i buss over hele landet», står det i meldingen.

– Å bruke belte i buss er helt klart en livredder, både for din egen del, men også for dine medpassasjerer. Flere av dem som har mistet livet i bussulykker de siste årene, kunne overlevd dersom de hadde brukt belte, sier Ida Bergene Kongsrud i Statens vegvesen.

Ni drept i bussulykker

Ifølge Statens vegvesen ble ni mennesker drept i bussulykker i tidsrommet 2014 til 2016. Flere av de omkomne kunne reddet livet om beltet var på. De mest alvorlige bussulykkene vi har hatt i Norge har vært i busser der det har vært belter, men hvor de dessverre ikke var i bruk.

Om du ikke bruker belte i buss, kan du i tillegg risikere å få en bot på 1500 kroner.

Stadig flere husker beltet

Under fjorårets kontroller kontrollerte Statens vegvesen 1087 busser med totalt 18 782 passasjerer. 705 passasjerer satt usikret. Andelen som bruker belte i buss og som er klar over at det er påbudt å bruke belte i buss, øker. Flere har i tillegg forstått at ikke å bruke belte utgjør er sikkerhetsrisiko.

– Dette er en positiv utvikling, men vi har fortsatt en vei å gå. Folk er flinke til å bruke belte i bil og vi ønsker at de skal ta med seg den gode vanen når de kjører buss. Mer informasjon, kontroller og muligheten for gebyr bidrar til å øke beltebruken, sier Kongsrud. 

Statens vegvesen sin klare oppfordring er at bussene bør ikke være en «frisone» for beltebruk.

Artikkeltags