Det er nesten litt vondt å se de flotte filmene på Visit Norways nettsider. Filmer som tar de besøkende med til vakre Telemark: Badstua ved Bandak og Dalen hotell. Bø i Sommarland, fruktbygda Gvarv og mye mer. Eller filmen om verdensarven Rjukan-Notodden, med nydelige levende bilder fra Rjukan. Men ikke fra Notodden. Ikke fra Hydroparken, Heddalsvannet, Grønnbyen eller Admeniet.

Heddal stavkyrkje blir vist i bildene fra Telemark. Men i teksten står det at den ligger i Heddal... Ikke Heddal, Notodden.

Det er som alltid penger, eller snarere mangelen på dem, som ligger bak avgjørelsen om å ikke markedsføre Notodden i denne unike muligheten. Og ja, godt innhold koster. Men det selger også. Og en slik mulighet til å presentere Notodden via Visit Norway er synd å se uutnytta.

I dag er verden slik at om du ikke er på nett, om bedriften din ikke vises i Google-søk, om du ikke når ut med informasjon og godt innhold DER FOLK FLEST ER, så er du ikke synlig. Brosjyremateriell kan være flott det, som et tillegg. Men det er umulig å måle noen effekt av. Du kan ikke vite om det havner i søpla før det er lest, du kan ikke måle hva slags innhold som treffer best, og du kan ikke påvirke kjøpsøyeblikket, der mottakeren tar en bestemmelse. Alt dette kan du gjøre digitalt.

Men det aller tristeste med å se at det ikke satses mer på å få promotert Notodden inn i vakre Telemark-markedsføringen på Visit Norway, er at det kunne vært en uvurderlig hjelp til de enkeltpersonene som i dag prøver å gjøre Notodden til et attraktivt stoppested: Notodden Turistforening med alle turløypene de gir oss, ildsjelene som vil lage liv i sentrum. Dugg Sauna, som snart står klar på Heddalsvannet - og mange flere. Det kunne gitt dem en hjelpende hånd - og resten av oss et stolt øyeblikk.