Ingen er jevnere enn Stian

Vunnet det meste: Stian Haugan har kjørt seg inn til uttallige medaljer igjennom årenes løp. Han har ingen planer om å parkere bilen, og i neste måned deltar han på ny under showløpeti regi av Henning og Petter Solberg i Telenor Arena.

Vunnet det meste: Stian Haugan har kjørt seg inn til uttallige medaljer igjennom årenes løp. Han har ingen planer om å parkere bilen, og i neste måned deltar han på ny under showløpeti regi av Henning og Petter Solberg i Telenor Arena.

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Av 16 løp denne sesongen – har Stian Haugan kjørt inn til 13 pallplasseringer.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Merittlisten gjør 33-åringen fra Heddal til landets kanskje mest respekterte innen motormiljøet. Likevel har han ingen planer om å skru av tenningen for godt.

Pokalrom

I en gammel garasje hjemme på Vestsida, har medaljegrossisten skapt sitt eget hobby- og skryterom. Her er gamle bilder, pokaler, diplomer, taktikktavler, laurbærkranser, diplomer, verktøy samt en av annen sitteplass.

–Dette er bare litt av premiesamlingen, smiler en stolt Haugan, som nå har kjørt bakkeløp og rallycross i snart 13 år. Det har gitt en imponerende samling av medaljer. Årets sesong endte med sølv i begge disipliner – og dermed er fartsfantomet mer motivert enn noensinne.

Vil slåss

–Jeg vil slåss om gullmedaljene også neste år, slår han fast.

–Er det vanskelig å motivere seg etter å ha vunnet det meste?

–Man funderer jo på det hele tiden. Jeg har kone og to små barn, og så lenge tiden strekker til, så fortsetter jeg. Det kommer aldri en tid der jeg konkurrer med dårlig samvittighet, påpeker Haugan.

To sølv

Sist helg avsluttet han årets sesong med et jubileumsløp på Lyngåsbanen – der han ble nummer tre.

–En ny pallplass. Årets sesong har bevist at jeg er den jevneste sjåføren i Norge, fastslår Haugan som fylte 33 år forrige uke. Og med tre NM-titler totalt har han hatt en innholdsrik karriere. Til sammenligning har Petter Solberg fire NM-titler totalt.

Gjev klubb

At han også fikk tildelt Gull- rattet denne sesongen, gjør merittlisten nærmest komplett. Gullrattet er en eksklusiv klubb som blant annet gir tilgang til VIP-arrangementer og andre invitasjoner konkurrentene misunner ham.

–Det var fryktelig artig. Samtidig viser det at jeg nyter respekt i motor-Norge, sier Haugan, som skal bruke vinteren på å klargjøre bilen – en Citroën Xsara – til en ny konkurransesesong i 2011.

Tøft økonomisk

Han legger ikke skjul på at det er tøft rent økonomisk å holde bilen gående. Og med et budsjett på snaue 300 000 kroner er det umulig å ta opp kampen med europaeliten.

–De lever i en helt annen verden. For eksempel bruker verdensmester Sebastian Loen en million kroner bare til trening, billedgjør Haugan, som kan se tilbake på en nærmest komplett sesong.

–Jeg er strålende fornøyd med 2010-sesongen, men neste år får vi gå for gull igjen.

Artikkeltags