Lørdag gjennomførte han den 222 kilometer lange «Haukeliruta» mellom Odda-Bø på 8 timer og 32 minutter. Neste år står Trondheim - Oslo på planen for den nyfrelste syklisten.

Matei

Hvis noen skulle møte en syklist med Matei-trøya langs landeveien så er det sannsynligvis Arild, og ikke en av stjernelagets syklister som har forvirret seg ut av Tour de France-sirkuset.
-Det går riktignok framover, men det er nok et stykke fram til profflivet, gliser milslukeren, som må innrømme at arbeidskollegene på posten har vurdert om han har blitt smårar.
-Det har blitt ymta frampå om at jeg har blitt gæærn. Jeg må innrømme det.

Form

Det var i fjor han for alvor begynte å sykle, men de avstandene han tilbakela på den tiden regner han som kjippturer i dag.
-Jeg var så langt nede formmessig at jeg følte framgang bare med å kikke på sykkelen i begynnelsen. Etterhvert ble det turer på åtte mil, og det var ganske fantastisk å kjenne hvordan kroppen begynte å fungere. Da jeg gikk til innkjøp av ny sykkel fikk jeg også psykisk framgang, sier Arild, og utdyper påstanden.

Utstyr

-Utstyret er veldig viktig. Da jeg satt på den gamle sykkelen følte jeg meg som en prest, men etter at jeg investerte i en moderne sykkel hvor sittestillingen ble riktig nærmest «fløyt» jeg bortover landeveien. Follsjøen rundt gikk 10 minutter fortere, og det åpnet seg en ny sykkelverden for meg, sier 38-åringen som lørdag gjennomførte sitt lengste turritt til nå, nemlig 222 kilometer fra Odda til Bø.

Alene

Tidligere i år gjennomførte han «Laagendalsrittet». Da syklet han alene hele rittet.
-Den gang slapp jeg feltet etter få minutter ettersom utgangshastigheten var høy. Hadde jeg hengt meg på ville jeg neppe kommet til mål, sier Støa, som hadde en rytter bak seg på resultatlista i det rittet.
-Jeg la meg bakerst også i «Haukelirittet», og syklet alene fra Odda til Vågslidtunnellen. Da begynte jeg imidlertid å ta igjen ryttere, og i mål var jeg nummer 28 av 36 startende. Det «verste» var at jeg ikke følte meg sliten ved målpassering i Bø, forteller han, etter å ha syklet på åtte timer og 32 minutter.
-Målsettingen var under 10 timer, så tiden var jeg fornøyd med.

Moro

Tre til fire ganger i uka er Støa ute på landeveien. Treningsturene varierer fra sju til 13 mil, og av og til blir det lagt inn intervalltrening.
-Hadde det ikke vært moro hadde jeg ikke holdt på, men sykling er en fantastisk fin måte å komme i form på. Tempoet kan man bestemme selv, og alderen betyr ingenting. Neste år er målsettingen å gjennomføre Trondheim - Oslo på under 24 timer, avslutter Støa, før han og treningskammerat Arve Haugen legger ut på treningsturen Tinnsjøen rundt.