Gå til sidens hovedinnhold

Hit reiser vi i 2011

Artikkelen er over 11 år gammel

Sol er et «must» for nordmenn på ferie.

Neste sommer reiser vi sørover og østover, og vi flyr kort eller langt. Vi bor kanskje på «all-inclusive» eller opplever verden på egen hånd, vi trener eller ligger i ro. Vi vil besøke nettvenner, dra på tematurer, jobbe frivillig eller velte oss i luksus.

Rimeligere

Vi skal i alle fall ha sol – og helst i Tyrkia.

– Neste år finnes det kun én stor trend, i hvert fall i chartermarkedet, og det er Tyrkia, mener administrerende direktør i Ving Norge AS, Christian Grønli.

– Alle reisearrangører øker tilbudet til Tyrkia, og hos Ving vil det være neste sommers største reisemål.

Ifølge Grønli er Tyrkia populært fordi landet er rimeligere både å reise til og feriere i enn mange andre steder rundt Middelhavet.

Utvandring

– Dessuten er det gjennomgående høy standard på hoteller og leiligheter, og infrastrukturen i landet fungerer meget godt. I tillegg er Tyrkia svært solsikkert, og maten er riktig bra, oppsummerer han.

Også Star Tours kommunikasjonsdirektør Lena Petersson spår landet øst i Middelhavet til topps neste år:

– Det blir utvandring til Tyrkia! Neste sommer vil landet gå forbi Spania i antall nordmenn på ferie. I tillegg til gode hoteller og bra mat, byr nemlig Tyrkia på en lang sommersesong – fra april til oktober, vakre omgivelser og mange spennende opplevelser, lokker hun.

Tematisk avkobling

Opplevelsesreiser er en annen ferietrend som antas å øke neste år. Star Tours søsterselskap Tema har doblet antallet fotturer og sykkelturer, og mener veksten kommer til å fortsette.

– Nordmenn vil prioritere å holde seg i form i ferien. Det er in å røre på seg, og det vil prege ferieåret 2011, mener Lena Petersson, som også holder en knapp på trimsommerens rake motsetning, nemlig cruise- og «all-inclusive»-ferien.

– Dette er ferieformer hvor alt er «fikset». I en presset hverdag med dobbeltjobbing og tidsskjemaer, er dette en ferieform mange vil velge når de skal ha ferie med stor «F» – og bare slappe av, bebuder Petersson.

Eksotisk

Ticket Feriereiser AS har også troen på «all-inclusive», og mener vi vil se mer til trenden, spesielt i land hvor mange turister er usikre på maten, som i Egypt.

– Egypt har mange hoteller som tilbyr «all-inclusive». Landet har dessuten flotte snorkleforhold, og du finner eksotisk fisk omtrent «på stranden», reklamerer markeds- og administrasjonssjef Ellen Wolff Andresen.

Hun tror Egypt kommer til å fortsette fremgangen som reisemål – både sommer og vinterstid.

– De store charterselskapene satser på Egypt, og det bygges flere nye, flotte hotellanlegg hvor gjestene får mye for pengene.

– Dessuten er Egypt mer solsikkert enn for eksempel Gran Canaria – og reiselengden er omtrent lik. Nordmenn vil ha sol og varme i ferien, og de som husker sommeren 2010, vil sikre seg godt vær!

Luksushotell

Hos turoperatøren Apollo spår kommunikasjonsansvarlig Helen Begby oppsving for både Egypt og Tunisia. I tillegg tror hun flere vil velge å oppgradere ferien sin neste år.

– Vi vil gjerne ha komfort og luksus hele veien, og oppgraderer gjerne både flyreise og hotell. Med lavprisrevolusjonen er det ruteflyene som har trange seter og dyr kaffe, mens charterflyene tilbyr egne komfortavdelinger med ekstra plass og service.

– Dessuten er hotellet en veldig viktig del av ferien – og luksushoteller til gode priser er nå blitt tilgjengelige for de fleste.

Tips på nettet

Helen Begby understreker at det er internett som vil bli vår viktigste informasjonskilde når det gjelder valg av reiser og feriedestinasjoner framover.

– Vi bruker sosiale medier enten for å få tips om hvor vi skal reise og hva vi skal gjøre, eller for å videreformidle egne opplevelser og bilder. Det er andre forbrukere vi stoler mest på!

Sosiale medier får æren for reisetrender også hos Kilroy Travels. Mange vil nemlig besøke folk de har blitt kjent med på nettet.

– «Besøksturisme» er noe som er mer og mer aktuelt. I Kilroy opplever vi at mange ønsker å treffe venner som studerer eller jobber i utlandet, som i Australia, på Bali eller i USA. Mange vil også besøke mennesker de har truffet på tidligere reiser eller folk de har blitt kjent med på internett, sier markedskoordinator Marius Håkonsen.

Kommentarer til denne saken