Gå til sidens hovedinnhold

Snowboard for voksne nybegynnere

Artikkelen er over 10 år gammel

Det finnes til og med håp for ferskinger med 40 års livserfaring.

– Jaaa, nå har du kontroll!

Den oppmuntrende stemmen til snowboardinstruktør Tor Håvard Kolbu svinner i det fjerne, mens buskaset i utkanten av løypa nærmer seg urovekkende raskt.

– Len deg bakover og skrens med den bakre langsida – da reduserer du farten, fortsetter optimististen langt der oppe.

Bråstopp

Det er imidlertid en bitte liten hump i bakken som gjør slutt på den ukontrollerte ferden. Med ett vipper snowboardet ørlite forover, og stålkanten på den framre langsida hogger ned i bakken.

Dermed bråstopper villmannskjøringa, og to ømme knær står skrudd ned i hardpakka snø. Resten av den tilårskomne nybegynneren ligger strødd – med avleggs skijakke, lånt hipsterlue og blottlagt nullkompetanse.

– Du må løfte tærne litt og kjøre på hælkanten av brettet. Da bremser du mer – ehrrm – kontrollert, underviser Tor Håvard Kolbu tålmodig, mens han rutinert trekker meg opp i forsøksvis stående. Med blå knær, forslåtte fingre og rasert verdighet.

– Bøy knærne og hoftene, og len deg litt bakover uten å spenne deg, instruerer han, og tilføyer glisende:

– Og prøv å falle på bakover neste gang. Da slår du deg mindre!

Fersk i fallet

Du kommer til å ramle. Hele tida. Som nybegynner på snowboard er det nemlig kunsten å holde seg oppreist man må trene mest på i begynnelsen – uansett alder.

– Både voksne og barn trenger å lære de samme grunnleggende teknikkene, som å holde balansen, stoppe og svinge, forteller Tor Håvard Kolbu.

– Men vi underviser gjerne foreldre og unger atskilt. Måten å kommunisere på er så forskjellig, påpeker han.

Mens barna er uredde og lærer etter hermemetoden, er gamlingene mer forsiktige og vil ha teknikken og teorien grundig forklart.

Slik gjør du det

– Begynn med å stå på brettet med bare den ene foten, så du kjenner hvor du har tyngdepunktet. Etter hvert – når du merker hvordan det hele henger sammen – spenner du fast den andre foten, vokseninstruerer Kolbu utrettelig.

– Stå med brettet på tvers i bakken og øv deg på å bremse ved skrense med den bakre stålkanten. Deretter svinger du ved å legge vekta på den fremste foten, fortsetter han.

Egentlig skjønner jeg fremdeles ikke hvordan noe henger sammen, men jeg forsøker tappert å manøvrere meg fram og tilbake og forsiktig nedover – sånn delvis kontrollert.

– Litt mer løs og ledig. Husk å ramle bakover – avslappa. Og bruk hjelm! kauker Kolbu forgjeves oppi bakken.

Geriatrisk gjeng

Hos Norske Geriatriske Snowboardere, foreningen for brettfolk over fylte førti år, er president Truls Omtvedt (68) sikker i sin sak:

– Den eneste forskjellen på voksne og barn i bakken er gamlingenes skrekk for å slå seg. Ellers er det ingen grunn til å la være å stå på snowboard selv om man er voksen. De første proffkjørerne, for eksempel Terje Håkonsen, er jo snart over i våre rekker, påpeker han, og tilføyer bastant:

– Det finnes ingen øvre aldersgrense for å stå på snowboard!

Beskyttelse

Er du likevel en av dem som er redd for å forstue håndleddene, knuse langsyntbrillene eller – Gud forby – brekke lårhalsen, finnes det alltids råd:

– Det er ganske vanlig å bruke håndleddstøtter, knebeskyttere, ryggplate og hjelm for å dempe fall og unngå skader i skibakken. Eller hva med bukser med innsydd padding? foreslår Omtvedt.

– Da er du trygg, selv om du er nygammel i bakken.

Ramletips

Bruk hjelm!

Forsøk å velte deg bakover på rumpa i stedet for å gå på trynet. Fall avslappet – er du stiv og spent idet du ramler, slår du deg mer.

Når du tryner forover, bør du forsøke å dempe fallet med underarmene i stedet for med hendene. Håndledd knekker ganske lett.

Detter du i en bratt eller isete bakke, må du kjøre brettets bakre stålkant så hardt du kan ned i snøen/isen for å redusere farten.

Som nybegynner er du imidlertid helst ikke i veldig bratte og isete løyper.

Dette trenger du

Begynn med et litt mykt snowboard som er likt i begge ender – et såkalt twintipbrett. Brettet skal være om lag tjue centimeter kortere enn din egen høyde.

Bindinger bør du få butikken til å montere for deg. Du trenger også egne snowboardstøvler.

Kjøp en skikkelig hjelm. Du kan dessuten investere i knebeskyttere – såkalte snowboardpads, eller bare rappe lillebrors keeperutstyr for å verne knærne.

Håndleddsbeskyttelse, ryggplate og snowboardbukser med ekstra «padding» ved utsatte kroppsdeler får du i de fleste sportsbutikker.