Plutselig trenger "alle" Meetcons teknologi: – Det er en vanvittig pågang

HJEMMEKONTOR: Bjørn Tore Mykland har gjort om stua til et respektabelt hjemmekontor. Han jobber hjemme fra Høybøgata, mens kollega og teknisk ansvarlig (på skjermen) Stig Rune Eek Moen sitter i Heddal. De kommuniserer digitalt - og viser i disse dager hele landet at nettopp det fungerer.

HJEMMEKONTOR: Bjørn Tore Mykland har gjort om stua til et respektabelt hjemmekontor. Han jobber hjemme fra Høybøgata, mens kollega og teknisk ansvarlig (på skjermen) Stig Rune Eek Moen sitter i Heddal. De kommuniserer digitalt - og viser i disse dager hele landet at nettopp det fungerer. Foto:

– Vi jobber på konstant høygir, sier daglig leder Bjørn Tore Mykland om trøkket i bedriften om dagen. Behovet for å kunne holde undervisning og møter digitalt har eksplodert den siste uka, og Mykland og gjengen må jobbe som helter.

DEL

Bjørn Tore Mykland og hans bedrift Meetcon har den siste uka tilgjengeliggjort Zoom-tjenesten sin for flere fylker og kommuner rundt om i landet. Bedriftene Meetcon og Zoom er partnere i Norge, og ifølge Mykland er Zoom "den tjenesten som fungerer veldig bra for tida, teknisk sett og infrastrukturmessig". De tilbyr tjenester for video- og webkonferanser - svært aktuelt i disse dager.

Hos flere fylker og kommuner er Zoom er blant annet benyttet sammen med læringsverktøyet "It's Learning", og brukes nå av flere skoler og bedrifter enn noen gang tidligere.

Har tenkt digitalt i 15 år

– Vi drifter skoler over hele landet, fra Nord-Norge til Sør-Agder - ja, over hele Norge. Vi har eksistert i 15 år nå, og driftet tjenester her fra Notodden hele veien, forteller Mykland. For tiden bruker alle Meetcons kunder Zoom.

– Det vi har måttet gjøre er å lage en avtale med Zoom om å få levere til fylkeskommuner over hele landet som en prøveordning ut april måned. Så vi tjener ikke noe på det vi leverer nå, men vi jobber i denne perioden rett og slett på konstant høygir for å få det her ut, og så får vi heller snakke med disse kommunene og fylkeskommunene når ting har roet seg, sier Mykland.

Alle skal få ...

Agder, Møre og Romsdal, Ålesund kommune, og en rekke skoler i Oslo, Nord-Norge, Troms og Finnmark og alle skolene i Notodden kommune har fått Zoom-systemet de siste dagene.- Det er helt vanvittig hvordan vi har jobba de siste dagene, sier en nesten andpusten, men ivrig Mykland. Ikke bare skoler har fått bruk for Zoom-tjenesten:

– Vi har masse bedrifter også. Vi har også fått opp Kongsberg Maritim. All opplæring blir nå kjørt via våre tjenester. De kan ikke kjøre tradisjonell opplæring på annet vis i denne tiden, sier han.

Krevende periode og stressa kunder

Når undertegnede spør hvordan arbeidsmengden er nå i forhold til normalen, er han klinkende klar:

– Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Vi har mer enn nok med å holde unna. Telefonen ringer i ett! Vi prøver så godt vi kan å hjelpe hver enkelt. Vi prøver å roe ned folk, vi må få dem til å puste - det er veldig mange stressa folk vi jobber med. Men vi får dem opp og går - og det fungerer veldig bra!

Tilpasset ulike kunder

Både skoler og bedrifter bruker Zoom, og det finnes mange forskjellige "rom" tilpasset ulike behov og kunder. Skolene trenger møte- og klasserom og bedriftsmarkedet trenger businessrom. Ikke minst kan man velge et rom der man på morgenen begynner med undervisning i en stor klasse, for så å dele inn klassen i flere grupperom. Læreren kan da "besøke" de forskjellige rommene, og eventuelt kalle inn til felles time igjen.

– Det som er unikt er at det kan ha veldig mange videobilder oppe samtidig. Vi kan ha 49 videobilder hvis du har en elevklasse, men vanligvis, på en ordinær PC, er det 25 bilder. Dette er ganske unikt - i andre systemer vil du kanskje kunne vise fire-fem bilder, sier Mykland.

Mange av kundene er ikke vant til digitale løsninger slik mange nå har fått dem nærmest i fanget. Det har Meetcon merket.

– Vi har et kapasitetsproblem på opplæring av applikasjonen. Da har vi et samarbeid med universitetet som gjør at de kan hjelpe oss litt der med videoer som vi kan sende ut til de nye kundene våre. Da blir det effektivt å få det i gang, forteller Mykland.

Langsiktig korona-løft?

Mange blir tvunget til å jobbe hjemmefra og kommunisere digitalt i større grad som følge av koronaepidemien. Mykland tror det har tvunget folk til å gjøre seg kjent med digitale løsninger - og ikke minst fordelene av dem.

– Jeg er helt sikker på at det kommer til å bli et paradigmeskifte når det gjelder bruk av digitale verktøy i skolen og i bedriftsmarkedet, sier Mykland.

Han tror mange av skeptikerne til hjemmekontor og digitale møter eller seminarer vil se på teknologien med nytt blikk.

– At vi kan bruke et sånt verktøy mye mer for å kjøre møter og å bli mer effektive, det vil mange flere merke nå. Nå blir de tvungne til å teste det ut, og de vil se hvor effektivt det er, sier Mykland engasjert. Det gjelder ikke bare businessfolk, tror han.

– Skolevesenet vil også se at det går an å ha foreldresamtaler og foreldremøter, leksehjelp og alt sånt - de vil se hvor effektivt det er å ha kontakt med elevene på en litt annen måte, mener Mykland.

– Derfor tror jeg det blir en annen hverdag for oss, fordi vi slipper å overbevise så mye som vi har vært nødt til å gjøre nå. Folk vil skjønne selv at dette både fungerer og ikke er så upersonlig som de egentlig trodde i utgangspunktet.

Flere lange dager

– Jeg har innreda i stua her med digre skjermer for å få jobba effektivt. Det samme har kollegaen min, teknisk ansvarlig i Meetcon Stig Rune Eek Moen, som sitter hjemme i Heddal. Han gjør en vanvittig jobb om dagen med å teknisk sett få alt opp og gå. Det er mye teknisk som skal fungere i hver fylkeskommune for å få opp alle kundene. Vi setter ikke opp hver enkelt sluttkunde, men vi lager automatikk som gjør at det fungerer og at de automatisk får registrert seg, forklarer Mykland.

Fra hjemmekontoret i henholdsvis Høybøgata og Heddal er Bjørn Tore og Stig Rune forberedt på flere dager med intenst trøkk - og en fremtid der folk er litt mindre skeptiske til å kommunisere på nye måter. For en dramatisk og dyster tid har satt oss på prøve, men likevel vist oss at teknologien fungerer, skal vi tro Meetcon-Mykland.



Artikkeltags