Gå til sidens hovedinnhold

Pakkeglad

Eirik Fredrik Thunestvedt (34) bestiller pakker hjem i posten hver uke, og har spesialavtale med postmannen. Netthandelen har økt kraftig i Telemark de siste månedene.

For abonnenter

Eirik Fredrik Thunestvedt husker første gang han ble trigga: En reklame på Facebook som lovte 96 % avslag på en vare.

Det måtte han sjekke.

Han klikket seg inn på en amerikansk nettside, som selger over 200 millioner billigprodukter som i hovedvekt er kinesiske.

- Jeg hadde utsatt julehandelen, men nå ble den gjort i en fei. Alle fikk hansker, buffer, sokker og boksere – og ble kjempeglade for det.

Snart begynte det å fylle seg opp i Eiriks postkasse: Klær, produkter til Volvo-en hans, rare gadgets, fake merkeprodukter - og en bråte hundebæsjeposer. Alt til mye lavere pris.

- Det er lett å putte ting i handlekurven på nettsiden og tenke «kjekt å ha!» Tre uker senere, når det kommer i postkassa, tenker man: Hva er det her?

Men hodelykta er like god som far min sin. Han betalte over 1000 kroner, jeg betalte 120.

Nylig kunne Posten melde at netthandlingen har tatt av i Vestfold og Telemark. I andre kvartal var økningen på 68 prosent målt mot samme periode i fjor. På landsbasis var veksten over 60 prosent, meldte Posten i pressemeldingen.

- Veksten har vært formidabel for alle typer netthandelspakker. Det er ingen tvil om at koronasituasjonen har vært en utløsende faktor. Vi hadde sett for oss en jevn økning, men vi er nå på et nivå som vi trodde vi skulle være på om to til tre år, sier pressesjef Kenneth Pettersen i Posten.

Han legger til at Posten har god tro på at antallet pakker vil stabilisere seg på dette høye nivået også når situasjonen i samfunnet har normalisert seg.

- Ikke minst tror vi at netthandelskundene ser fordelene med mange nye tjenester Posten nå leverer, som hjemlevering hvor pakkene legges i postkassen eller på annet avtalt sted, eller leveres på døren. Dette er i løpet av kort tid blitt nye vaner i måten å få levert netthandelspakker på.

For Eirik var vanen med å få ting hjem i postkassa lett å venne seg til. Men han skjønte raskt at han ikke kunne være for utålmodig.

- Som regel går det to-tre måneder før ting jeg har bestilt kommer.

Siden det kan bli lenge å gå og vente, særlig på ting han har forventninger til, har Eirik funnet en løsning. Han gliser bredt:

- Hvis jeg bestiller én gang i uka, da får jeg jo noe hele tida!

Boos eller Boss? Det er ikke så farlig, synes Eirik. - Så lenge det lukter godt, så gjør ikke det noe.

Mest fornøyd er jeg nok med alt jeg har kjøpt til bilen. For de tinga er det faktisk god kvalitet på. Og merk at jeg understreker FAKTISK. Når man bestiller kinesiske varer så må man beregne at 50 % av det ikke har bra kvalitet. Men de har gjort det så enkelt å returnere varer at det ikke er noe problem.

Det verste kjøpet han har gjort, har vært et par joggesko. Rett nok var de knock off fra Nike, men de så da fine ut på bildet likevel…

Men skuffelsen ble stor:

- De var som å gå på betong! Så jeg har ikke kjøpt dét igjen.

Nå skal det sies at skuffelse kanskje ikke er det helt riktige ordet på Eiriks følelser når varen ikke er som tenkt. For Eirik blir egentlig ikke så skuffa, han prøver bare igjen.

-Det kan jo være at det neste produktet er kjempebra!

For det HAR blitt mye annet.. Bare hør her:

  • Turbukse som har vart i tre år: 50,-
  • Fjellsko som har holdt i tre sesonger: 30,-
  • Knivsett i japansk stål (ja faktisk!): 130,-
  • Barbermaskin med tilleggsutstyr: 37,-
  • Fiskesnelle: 137,-
  • Jeans: 20,- til 70,-
  • Joggedress: 80,-

Og en dress...

Ja, hvorfor ikke få en billig dress i postkassa? Som sagt, så gjort. Eirik tok til tastaturet og skrollet seg nedover på billigsiden til han fant en smal og pen dress til den nette sum av 130 kroner.

- Jeg måtte bare klinke til. Men så tenkte jeg ikke på at kineserne er litt mindre enn meg.

Den første dressen jeg fikk i posten, der fikk jeg ikke dressbuksa over lårene engang. Så den ga jeg bort til en kompis – og han ble kjempefornøyd. Men jeg trengte jo fremdeles dress..

Dermed bestilte Eirik dress nummer to, samme type, samme pris, men to størrelser over sin normale størrelse. Da passet den.

- Og du har den fremdeles?

- Nei! Den brukte jeg to ganger. Første gang på en bursdag i vinter. Og da fant jeg ut at den ikke var laget for dans… For hele siden sprakk! Jeg fikk brukt den én gang til i sommer da jeg skulle i dåp. Mamma reparerte den – og den holdt under dåpen i kirka, heldigvis. Men da jeg gikk ut av kirka, merket jeg at glidelåsen ikke kunne lukkes. Og idet jeg trådde ut av minibussen hjemme, så spjælet hele buksa!

For dem som måtte lure på hvorfor Eirik fortsetter å bestille biligvarene som han ikke får prøvd på forhånd, så er det helt enkelt det at det er så billig.

-Jeg er prisbevisst og kjøper aldri dyre ting der. Det er nok en «prissykdom» man får etter å ha jobba lenge i butikk, sier Eirik, som for mange er et kjent ansikt fra butikker som Coop Extra og Joker.

- Jeg har ikke kjøpt en eneste ting på nett som har kosta over 200 kroner.

- Så da går det greit å få en del ræl?

- Jada. Jeg vet jo at bildet i annonsen som regel ikke viser det samme som det som kommer i posten, ler Eirik.

- Men det går litt sport i det, vet du: Hva får jeg denne gangen?

- Hva sier familie og venner om nettbestillingene dine?

- De blir oppgitte over hvor mye rart det faktisk går an å bestille. Og så blir de av og til litt overrasket over hva jeg får til den prisen.

(Saken fortsetter under bildet)

- Hva sier de som leverer posten, da?

- Vi har faktisk en avtale: Hvis postkassa er full, skal de legge pakkene ved døra mi.

- Og er postkassa ofte full?

- Det er den ganske ofte, ja. Jeg har vurdert å kjøpe større postkasse.

Kommentarer til denne saken