Roger Valen Bergland står bak kassen på Deli de Luca på Esso, som han har gjort hver påske de fire årene han har jobbet her. Et jevnt sig av kunder, gjerne forbipasserende turister, parkerer utenfor, kommer inn, ser seg rundt...

- Og hva er det vanligste de er ute etter?

- Først og fremst skal de på do! Det er førsteprioritet. Og man ser fortvilelsen lyse av dem når de ser køen foran døra… Ellers går det i det meste, sier Roger, som også har et stort utvalg matretter å tilby fra disken sin.

Han har jobbet i servicebransjen hele sitt arbeidsliv. Et arbeidsliv som startet da han var tenåring og hadde sommerjobb i Bykle.

- På Lus & Løye AS, proklamerer han.

- Lus og?

- Løye. Det var min tante som drev det, og de drev med stabbur og lusekofter og slikt. Jeg var guide og butikkmedarbeider.

-Hva brukte du første lønna på?

-Jeg brukte vel en del på førerkort, men det var sikkert også noe som gikk til noe som hadde med tv-spill og gjøre, ler Robert, som er godt kjent som en stor spillentusiast, blant annet gjennom frivillig arbeid med ungdomstilbudet Yumecon.

Ble mer sosial med jobben

Selv om Roger nå har lang fartstid i bransjen, og er trygg i jobben sin, kan han fortelle at da han først startet i serviceyrket var han introvert og stille.

-Og det var ikke bare, bare, medgir han.

Men nettopp det har kanskje vært noe av det beste med arbeidet, for etter hvert som Roger gled inn i jobben, ble det også mer naturlig å være mer sosial med kunder og kolleger.

- Nå liker jeg det best når det er høyt tempo, og det går litt i ett.

De beste øyeblikkene på jobben er nettopp de travle dagene, hvor alt går som smurt, når kommunikasjonen er god med kolleger og kunder, og alt bare går i en jevn flyt.

- Da er det morsomt.

Kanskje ikke så rart at han har fått en assisterende leder-rolle på stasjonen. For stress er ikke så veldig stress for Roger.

- Hva setter du høyest på CV-en av dine egenskaper?

-Det må vel være at jeg alltid er rolig – i alle fall på utsiden! Det skal en del til før jeg viser stress. Når det er en travel dag og kollegene løper rundt og er stressa, må jeg bare smile og be dem slappe av – det går som det går.

Ti kjappe med Roger:

- Alle burde hatt en tur innom servicebransjen

Selv ikke de kjipe kundene setter ham ut av spill. For inni mellom blide kunder, er også dem som kommer inn og som lar raseriet over bagateller som ikke er på plass gå utover de som står bak disken. Som nå i påsken. Når manglende toalettpapir kan få rullegardinet til å gå ned hos stressa turister som ikke har landet i feriemodus enda.

- Hvis jeg da står der og skal lage 10 burgere samtidig, så må jeg jo bare smile og si at jeg skal ordne det så fort jeg kan. Det er ikke stort annet man kan få gjort.

- Blir du ikke fristet til å ta igjen?

- Joda. Men jeg gjør det jo ikke. Når det kommer slike vanskelige kunder, så tenker jeg at de aldri har jobbet i denne bransjen selv og derfor ikke forstår. Egentlig burde alle hatt en tur innom servicebransjen, for å se hva det går i.

- Hva vil det si for deg å være en god leder?

- En god leder er en rolig og tålmodig person som er flink til å delegere oppgaver og skryte av kollegene. Og så må man heller ikke være redd for å gi konstruktiv kritikk.

Han er ikke glad i autorative ledere - og slipper å være det på sin egen arbeidsplass.

- Her er det ingen som kommanderer noen, sier han, før han ler og må korrigere seg selv:

- Ja, bortsett fra når mannen min er på jobb, da kommanderer han meg rundt, spøker Roger, gift med Teodor, som tar ekstravakter på Deli de Luca ved siden av studiene sine.

- Og en dårlig sjef?

- Det er en sjef som ikke er der, ganske enkelt. Og en som ikke helt vet hva han skal gjøre på jobben. En sjef bør kunne alt de ansatte skal kunne.

- Hva er det flaueste du har opplevd i jobbsammenheng?

Han tenker seg om.

- Dette er vel mer en gjenganger… Og det er ikke bare meg det skjer med, men det er noe vi alltid blir flaue over: Når vi får burgerbestillinger med pommes frites, så er det lett å glemme å lage pommes frites-en… Og vi får ikke laget så mange porsjoner på en gang, så det kan fort ta litt tid... Så da ser vi an situasjonen: Sitter kundene og prater og har det greit, sier vi ingenting, men står de og venter og vi ser de er sultne, må vi bare beklage og si at det vil ta noen minutter ekstra... Men normalt er vi veldig raske på maten!

-Hvordan sjonglerer du jobb og fritid?

- Hva er fritid?

Han ler, og forklarer:

- Mannen min skulle nok ønske at jeg hadde hatt litt mer fri sammen med ham, for jeg har jo så mye annet greier, både Yumecon, rollespill, musikalrolle og nå Pride-organisering.

- Men hvis du har en blank og solfylt fridag, uten andre plikter, hva gjør du helst da?

- Sitter inne og spiller spill!

Han ler igjen.

- Men hvis det er fint vær, liker også jeg å sitte på kafe ute. Jeg liker også å gå turer. Men da har jeg gjerne Pokemon Go på mobilen!