Gå til sidens hovedinnhold

Opplagstallet spratt i været for Telen: 132 flere og 4431 er nå abonnenter

– Det er all grunn til å være fornøyde med 2020 for Telens vedkommende. Det er svært lenge siden vi har sett så gode tall, sier redaktør Jens Marius Hammer.

Det er flere årsaker til den gledelige utviklinga for hva som skjedde i 2. halvår i 2020, som opplagstallene gjelder for. Tallene er hentet fra Mediebedriftens Landsforbund og er den offisielle opplagsstatistikken for alle norske aviser.

Flere brukte oss

– Telens rolle i koronasituasjonen ble viktig for mange. Vi valgte også som alle andre Amedia-aviser å kjøre alt koronastoff åpent for alle lesere i lange tider. Det førte til at mange nye lesere brukte våre oppdaterte artikler for å holde seg orientert om utviklingen. Det førte også til at flere også leste andre typer artikler og dette har altså ført til at 132 flere nå abonnerer på Telen enn i 1. halvår i 2020, sier Hammer. – Vi har i tillegg gjort veldig mye med det redaksjonelle innholdet i 2. halvår med nye stemmer i spaltene, unge mennesker, flere reportasjer, men fortsatt er bærebjelken i Telen nyhetene og hendelsesnyhetene. Det er denne miksen jeg ser som viktig for at dere som lesere skal være fornøyd med og glad i lokalavisa deres, sier Hammer.

2020 blir ett av de beste årene

– Det at så mange har ønsket oss, er selvsagt en enorm motivasjon for oss alle i redaksjonen. Vi fikk en trøkk da Norge ble stengt ned 12. mars i fjor, havnet på hjemmekontor i åtte uker før vi forsiktig åpnet opp igjen. Det ga utfordringer både redaksjonelt og markedsmessig. Men vi kom oss raskt, produserte mye stoff leserne satte pris på og vi viste også at Telen er en svært solid markedsplass for handelsstanden og bilbransjen, sier Hammer. – Til tross for at vi mistet mye av annonseinntektene i nær to måneder, gjorde markedsavdelingen en flott jobb sammen med lokalsamfunnet – blant annet gjennom prosjektet #Velg Notodden. 2020 vil, selv om regnskapet ikke er helt klart, i sum komme ut med ett av de beste resultatene vi har hatt i min tid som redaktør og direktør som nå er på det 13. året, sier Hammer.

Amedia med opplagsrekord

Det totale opplaget for Amedias aviser økte med 43.036 fra andre halvår 2019 til andre halvår 2020 til 706.983, ifølge de registrerte opplagstallene til Mediebedriftenes Landsforening (MBL). – Vi gleder oss stort over opplagsveksten. 2020 ble et år da kraften i og viktigheten av journalistikken viste seg med full tyngde. Amedias aviser har levert samfunnsviktig journalistikk hver eneste dag, og det ser vi resultatet av nå, sier konserndirektør Pål Nedregotten, som er øverste ansvarlig for abonnement i Amedia. Han gratulerer også Telen med de pene tallene.

Alt+ er en suksess

– En viktig grunn til den sterke veksten det siste halve året er det nye +alt-abonnementet som har slått svært godt an og avdekket et behov mange har for nyheter fra andre aviser enn egen lokalavis, sier Nedregotten. Konserndirektøren peker på at den gode veksten det siste halve året kommer på toppen av at Amedia-avisene samlet sett har hatt en sammenhengende vekst gjennom fem år. Fra startskuddet for digitalt abonnementssalg gikk til i dag har Amedias aviser fått over 360 000 heldigitale abonnenter. Antallet har økt med 70 000 bare i 2020.

Flater nok ut

– Da Norge stengte ned, åpnet vi innholdet i alle våre aviser for alle gjennom et nytt premiumabonnement. Introduksjonen av +alt-abonnementet, som gir tilgang til 80 lokalaviser, og de kampanjene vi har hatt i tilknytning til dette, har gitt en formidabel effekt, som må sees på som en engangseffekt akkurat nå. Vi vil neppe se det samme neste halvår. Da forventer vi en mer normal situasjon, sier Nedregotten.

Kommentarer til denne saken