Stiftet Norges eneste privateide togselskap

PIONERER: Styreformann Halvor Grene og daglig leder Gjermund Jamtveit smilte bredt da TIMEtoget Bratsbergbanen AS ble stiftet i går. Dermed er Norges eneste privateide jernbaneselskap i nyere tid en realitet.

PIONERER: Styreformann Halvor Grene og daglig leder Gjermund Jamtveit smilte bredt da TIMEtoget Bratsbergbanen AS ble stiftet i går. Dermed er Norges eneste privateide jernbaneselskap i nyere tid en realitet.

Av
Artikkelen er over 19 år gammel

NOTODDEN: -Det er historisk sus over dette møtet, sa Gjermund Jamtveit. Like etterpå ble han ansatt som daglig leder i TIMEtoget Bratsbergbanen AS, eller Norges eneste privateide jernbaneselskap for persontrafikk i nyere tid, som ble stiftet i tredje etasje på ØTA-bygget i går.

DEL

Det hadde ikke vært noen kontrovers under stiftelsesmøtet fikk pressen høre med en gang de slapp inn i møterommet.
-Det hele har løpt smertefritt og vi er svært fornøyde over at alt nå er formelt i orden, sa administrerende direktør i Notodden Utvikling AS og styremedlem i det nye selskapet Olaf Flåterud. Han var glad styret består av sterke ressurspersoner. Styreformann Halvor Grene opplyste at målet er at første TIMEtog er på skinnene 1. januar 2000.
-Største hindringen er tida. Lisenssøknaden må bli klar, og vi må skaffe togmateriell, sa Grene. Samferdselsdepartementet har videre garantert å kjøpe offentlige tjenester på Bratsbergbanen fram til 1. januar 2002. Det er usikkert om ny kollektivterminal på Nedre Tinfos vil stå klar til oppstarten.

150.000 passasjerer

Per i dag reiser rundt 90.000 passasjerer med tog på Bratsbergbanen i året. For at det nye selskapet skal bli lønnsomt må passasjertallet opp i 150.000. Carl Erik Qvist fra NSB sa kalkylene for TIMEtoget stemte godt overens med NSB sine tidligere kalkyler, og la til at det er materiellet som gir den største økonomiske usikkerheten i konseptet. Grene og Flåterud mente ett tog i timen vil skape nye reisevaner, og fridde blant annet til næringslivet.
-TIMEtoget gir større frihet. Man kan også tenke seg pasientutveksling mellom sykehusene eller ungdom mellom skoler, sa Flåterud. Tilbringertjenesten blir viktig for et tog som trolig vil stoppe ved Hjuksebø, Nordagutu, Skien og Borgestad stasjon på sin vei mellom Notodden og Porsgrunn på 55 minutter. Viktige faktorer er den omstridte dieselavgiften, samt fylkeskommunens støtte til busselskapene. Meningen er at buss og tog skal mate hverandre med passasjerer. Hans Jon Hjartsjø, som leder Regionalutvalget i fylket, sa det vil bli naturlig å kanalisere folk til TIMEtoget.
Derfor er også busselskapene med i det nye selskapet, tilføyde Flåterud.

Spenstig

Jamtveit var stolt over at naturvernorganisasjonene er med i selskapet.
-Det er spenstig av dem å bli med, og også spenstig å inviterte dem med. Man tenker bevisst nye allianser og det er bra, sa Jamtveit. Første varamedlem i styret, Tone Skau Jonassen fra Naturvernforbundet, er svært positiv til TIMEtoget.
-Vi må prøve å ta knekken på privatbilismen, sa Jonassen, og håpet på størst mulig miljøgevinst. TIMEtoget Bratsbergbanen har kalkulert med 15 årsverk. Initiativtakerne sier dagens godstrafikk på banen, som stort sett går om natten, ikke vil bli noe problem. Sørlandsbanens krysninger på Nordagutu må ikke skape ventetid.
-Forutsetningen for TIMEtoget er at det skal gå på skinner. Vi skal dra nytte av pionerarbeidet med TIMEkspressen, sier Grene og Flåterud. Likevel innrømmer ledelsen for Norges første privateide jernbaneselskap at det i uoverskuelig tid er helt nødvendig med offentlig støtte for å kunne drives. Dette er tilskudd fra staten, og rammer ikke tilskuddsmidlene som kanaliseres til busstrafikken i Telemark.

Artikkeltags