Gå til sidens hovedinnhold

Forsøkt svindlet via telefon

Artikkelen er over 9 år gammel

Datasvindel via telefon er et stadig mer omfattende problem. Nå ser det ut til at de internasjonale svindlerne har kastet seg over Øvre Telemark også.

I dag fikk Torill Turner fra Notodden en telefon som fikk henne til å fatte mistanke om at noe ikke var helt som det skulle:

- Jeg vil dele med dere og leserne at vi nå tydelig er i vinden når det gjelder falske kundebehandlere som har som mål å hacke pc`n din. Min hustelefon (IP telefon) ringte i formiddag og en søt indisk dame presenterte seg som kundebehandler fra Windows, hvorpå jeg repliserte med at jeg visste at dette var en ulovig samtale og at dersom de ikke la på umiddelbart ville jeg ta kontakt med politiet.
- Vi har et 35 95 nummer, så det spørs om ikke disse folka nå har begynt på denne delen av "ringelista", advarer hun.

Dette er i følge politiet et stadig voksende problem i Norge. Fellesnevneren er at svindlerne tilbyr hjelp for å løse programvarefeil i Microsofts operativsystem.
- Vårt råd er rett og slett at folk legger på røret. Vi vet ikke hvem som står bak dette, men det er ikke Microsoft, sier kommunikasjonsdirektør Christine Korme i Microsoft Norge til Nettavisen. Hun sier at selskapet aldri ville gått fram på denne måten.
Hun bekrefter videre at selskapet kjenner til de mange svindelforsøkene og at dette er noe som har tatt seg opp den siste tiden.
Hun oppfordrer at de som eventuelt blir svindlet til selv å kontakte politiet. Selv har Microsoft internasjonalt satt i gang sin egen enhet for kriminalitetsbekjempelse på saken.

Hensikten med oppringningene synes å være å få tilgang til sensitiv informasjon på brukernes PC-er, slik som kredittkortinformasjon.
Microsoft anbefaler brukerne å endre passord på alle de tjenestene som brukeren har, slik som banken, MinSide, Hotmail, Gmail, Facebook og så videre.

Kommentarer til denne saken