Kriseflaks for Tjønnheim

<B>VEIEN Å GÅ:</B> Lars Tjønneheim og sønnen Tor Ragnar har så langt funnet veien ut av finanskrisen. Blant annet ved å danne et eiendomsselskap sammen NUAS på Rossebusletta.

<B>VEIEN Å GÅ:</B> Lars Tjønneheim og sønnen Tor Ragnar har så langt funnet veien ut av finanskrisen. Blant annet ved å danne et eiendomsselskap sammen NUAS på Rossebusletta.

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Takket være heldige omstendigheter og langsiktig tenkning går Norsk vegverk en lys framtid i møte – midt i finanskrisa.

DEL

Anleggsbransjen i Norge sliter, men Norsk veiverk og Tor Ragnar Tjønnheim har aldri sett lysere på livet enn nå. Før de fikk kontrakt med Tveito maskiner, som har hovedentreprisen på utbedringen av riksvei 360 i Kopardalen ved Hjuksevelta, var utviklingen av industriområdet på Rossebusletta kun tenkt som en måte å beholde entreprenørselskapets ansatte gjennom vinteren.

Gråstein gull verdt

Overskuddsmassen fra planeringsarbeidet på Rossebusletta blir kjørt rett til Kopardalen, der skal den brukes til å fylle opp deler av dalen som den nye riksveien skal ligge på. I alt kan det dreie seg om gråstein til en verdi av fire til fem millioner kroner. For Norsk veiverk og Gråsteinen på Rossebusletta er gull verdt med andre ord.

– Klart det var maksimal flaks at vi fikk oppdrag på Hjuksebø samtidig som vi var klare til å starte på Rossebusletta, sier Norsk vegverks daglige leder og eier Tor Ragnar Tjønnheim (42).

Sammen med seg i entreprenørselskapets førersete har han med seg sin far Lars Tjønnheim (73). Tjønneheim senior har langt fartstid i denne bransjen, og kjenner den ut og inn. Situasjonen Norsk vegverk nå er i, mener anleggsveteranen er her helt spesiell.

– Dette er en bransje som preges av liten forutsigbarhet i forhold til jobber i framtiden. Norsk veiverk har sikret seg oppdrag to år inn i framtiden, og så langt inn i framtiden kan jeg aldri huske å ha sett, sier Lars Tjønnheim.

Artikkeltags