Kamp om makten i TIMEtoget?

Er prosjekt TIMEtog på Bratsbergbanen i ferd med å kjøre seg fast i snøen? Mye tyder på at arbeidet med prosjektet blir vanskelig etter at hovedstyret i NSB sier at de ønsker aksjemajoriteten i driftsselskapet. Halvor Grene og Gjermund Jamtveit ønsker også denne majoriteten. Jamtveit tror allikevel ikke at prosjektet er på et sidespor.

Er prosjekt TIMEtog på Bratsbergbanen i ferd med å kjøre seg fast i snøen? Mye tyder på at arbeidet med prosjektet blir vanskelig etter at hovedstyret i NSB sier at de ønsker aksjemajoriteten i driftsselskapet. Halvor Grene og Gjermund Jamtveit ønsker også denne majoriteten. Jamtveit tror allikevel ikke at prosjektet er på et sidespor.

Av
Artikkelen er over 19 år gammel

NOTODDEN/OSLO: Hovedstyret i NSB ønsker aksjemajoriteten i TIMEtoget Bratsbergbanen. Flertallet i styret ønsker minst 51 prosent av aksjene. Dette er stikk i strid med planene til Gjermund Jamtveit og Halvor Grene. De ønsker selv full styring over selskapet.

DEL

Det finnes mange hinder på veien mot åpningen av TIMEtoget Bratsbergbanen om ti måneder. Noen er store og andre er ikke fullt så store. Forkjemperne av prosjektet har kanskje møtt den største utfordringen nå når hovedstyret i NSB ønsker aksjemajoriteten i driftsselskapet.

Ønsker kontroll

Styret i NSB avviste en innstilling fra administrasjonen om at selskapet skulle gå inn i driftsselskapet TIMEtoget. I dette selskapet skulle Halvor Grene og Gjermund Jamtveit sammen ha aksjemajoritet.
-Styret oppfatning er at vi trenger aksjemajoriteten. Det vil si minst 51 prosent av aksjene for å gå inn som eiere i TIMEtoget. Saken behandles trolig igjen i det neste styremøtet den 17. mars, forteller en av styremedlemmene, Ove Dahlsheim.
Dahlsheim som er ansatt-representant i styret forteller også at de ansatte har andre betenkeligheter knyttet til prosjektet.
-Det er viktig å lære seg å gjennomføre en blindtarmoperasjon før en tar fatt på en kreftoperasjon, sier han gåtefullt.

Alvorlig

Gjermund Jamtveit innrømmer at han tar signalene fra NSB-styret meget alvorlig.
-Vi er mange som har investert enormt mye i dette prosjektet. Det ville vært helt unaturlig ikke å ta en slikt hinder alvorlig, forklarer han.
Jamtveit forteller at han hele tirsdagen satt i samtale med NSB-ledelsen.
-Det har hele tiden vært planlagt at du og Halvor Grene skulle ha aksjemajoriteten i TIMEtoget. Er det et umulig krav styret i NSB stiller?
-Det ville vært enormt dumt å si at det er umulig å innfri kravene, på dette stadiet kan vi ikke avvise noe. Jeg mener fremdeles at TIMEtoget Bratsbergbanen vil være tjent med at noen andre enn NSB har aksjemajoriteten.
-Vil du begrunne det?
-Det vil ta bort noe av entusiasmen i selskapet, svarer Jamtveit.

Ikke redd

Gjermund Jamtveit er, tross problemer, ikke redd for at TIMEtoget Bratsbergbanen skal strande i kravene fra NSB.
-Alle aktører er fremdeles meget positive til prosjektet. På dette planet har ingenting forandret seg. Jeg tror at vi skal få til kommersiell togdrift på Bratsbergbanen, forteller han.
Jamtveit forteller at han i tiden framover kommer til å jobbe knallhardt for å få en godkjenning i hovedstyret i NSB.

Artikkeltags