Det sier overingeniør i Statens Vegvesen Haldis Berge Hansen. Hun jobber med tungbilgruppa ved Notodden trafikkstasjon. Onsdag hadde de storkontroll med sjekk av dekk, kjetting, bremser og last. Hun vil ikke uten videre være med på at alltid er de utenlandske sjåførene som er for dårlig skodd:

LES OGSÅ: 20 tonn på sommerdekk over Haukelifjell, Brann i vogntog, 18 tonn korn i veibanen, Hit - men ikke lenger

- Etter hva vi erfarer så er ikke de utenlandske noe verre enn de norske sjåførene på dette feltet. Det er like mange norske sjåfører som får gebyrer på dekkemønster og slike ting som utenlandske, så dette fordeler seg ganske jevnt egentlig, sier Berge Hansen.

Mange har tatt til orde for strenge grensekontroll slik at dårlig skodde vogntog ikke får slippe inn i landet, men hun tviler på om det lar seg gjennomføre i praksis:

- Det er i utgangspunktet en kjempebra tanke, men jeg har selv jobbet på Svinesund. Der passerer det fra 2000 til 5000 tunge kjøretøy i døgnet. Skal man klare å kontrollere alle så må man ha mange flere folk. I tillegg er det begrenset med plass der. Kjøretøy som får kjøreforbud kan ikke bare plasseres i en lomme langs veien, for da er erfaringen at de bare kjører videre. De må fysisk låses inn på et område, og ved kontroller fylles det området opp ganske fort. Så tanken om bedre grensekontroll er god, men antakelig ikke så lett å gjennomføre, sier Berge Hansen.