Sammen skal de få tak i turistene

SAMARBEID: Turistaktørene i Notodden lar konkurranse være konkurranse og slår seg sammen for å gi turister gode opplevelser på Notodden.

SAMARBEID: Turistaktørene i Notodden lar konkurranse være konkurranse og slår seg sammen for å gi turister gode opplevelser på Notodden. Foto:

Med tanken «sammen er vi sterkere» har Notoddens turist-, handels- og servicenæring slått seg sammen for å lokke turistene.

DEL

Bedriftsnettverket Opplev Notodden er i ferd med å bli formalisert. I høst ga Innovasjon 430 000 kroner til formålet – og nå er de første tiltakene i ferd med å gjennomføres.

Et felles løft

– Vi mener at alle aktørene tjener på å dra i samme retning, selv om de på mange måter er konkurrenter. De når lenger ut ved å stå samlet. Det gjelder ikke minst i markedsføring, mener Tone Marit Tesdal i Notodden Utvikling AS, som er prosjektleder i oppstarten.

Målet er å utvikle Notodden som turistdestinasjon. Gjøre flere kjent med alt Notodden har å tilby og gi tilreisende et mer helhetlig tilbud. Gjøre mest mulig ut av det Notodden allerede har. Opplevelsespakker er et viktig stikkord.

Gjennom felles seminar, studiereiser, kurs, besøk hos hverandre og fagsamlinger skal det bli en bred kompetanseheving i stedet for at hver bedrift gjør sitt beste på hver sin kant. I tillegg skal det søkes samarbeid med andre destinasjoner i regionen og lages en felles markedsføringsplan.

TREKKER I TRÅDENE: Tone Marit Tesdal i NUAS leder hovedprosjektet i profesjonaliseringen av Opplev Notodden.

TREKKER I TRÅDENE: Tone Marit Tesdal i NUAS leder hovedprosjektet i profesjonaliseringen av Opplev Notodden.


Visjon er klar: En verdensarv fylt med opplevelser i verdensklasse.

Konkrete planer

Det er 13 bedrifter og attraksjoner med i Opplev Notodden per i dag: Heddal stavkyrkje, Telemark Travel, Notodden Blues Festival, Brattrein hotell, Idea kompetanse ved Stasjonen Kafé, Bok & Blueshuset, Notodden camping og bobilcamp, Norsk Bergverksmuseum med sølvgruvene, Notodden lufthavn, Tuvensenteret, Notodden kommune, Notodden i sentrum samt NIA med Verdensarvsenteret, Telemarksgalleriet og Heddal Bygdetun. Målet er at det blir 20 i nettverket på sikt.

Tiltak som diskuteres er bysykler, skilting og informasjon, opplevelser langs industripromenade, bysti, videreutvikling av bystranda og opplevelsespakker blant annet. En fotograf er allerede engasjert for å lage et bildearkiv som aktørene kan benytte til blant annet markedsføring.

– Man kan lett ta idylliske bilder av landskap og bygninger, men det er viktig at det er mennesker på bildene vi bruker også. Og det krever litt mer arbeid, sier Tesdal til Telen.

Én idé som har vært oppe er et fast, ukentlig sommerprogram som presenteres på plakater som henges opp på aktuelle steder i regionen.

Nå skal medlemmene støtte, inspirere og heie hverandre frem - til det beste for alle og hele Notodden.

Artikkeltags