Gå til sidens hovedinnhold

Enige om ett billøp i verdensarven

Artikkelen er over 3 år gammel

To motorhistoriske klubber i Telemark enige om ambisjonene. De vil lage viktige veteranbilløp i Verdensarven.

To hoder én tanke:

- Vi samles i Verdensarvløpet på Notodden i år, og på evalueringen finner vi ut hvordan det blir neste år, var konklusjonen da de møttes for første gang lørdag.

To sjeler samme tanke? Det er mange bilinteresserte sjeler i både Notodden Kjøretøyhistoriske Forening og Rjukan & Tinn Motorhistoriske Klubb, og uavhengig og samtidig har de begge startet planene om veteranbilløp i Rjukan - Notodden Industriarv. Rjukan var først ute med pilot i juni 2017, men begge idéene startet i 2016. Etter at man var ferdig med sitt første prøveløp i Tinn, under navnet Tungtvannsløpet, fikk de lese i Telen at klubben der hadde fått 210.000 kroner av Notodden kommune til å starte Verdensarvløpet i juni 2018. Etter telefonkontakt mellom de to entusiastklubbene ble de enige om å snakke sammen. Begge har ambisjoner om å bli viktig på norgeskartet.

To like idéer

Det var stifter av klubben på Notodden, Oddvar Kollsete, og styremedlem Ulf Fjeldberg kom til Rjukan for å ta en prat og orientere om sine planer for Verdensarvløpet 9. juni. I Tinn har R&TMHK allerede et vedtak i medlemsmøte at de legger årets Tungtvannsløp på is, og oppfordrer til deltakelse på Notodden for å bli kjent med løpet, klubben og planene. Det hører med til historien at Tungtvannsløpet også kunne ha fått navnet Verdensarvløpet, men at det navnet tapte med én stemme i avstemningen om navnet. Så like har altså opprinnelsene til de to løpsidéene vært. Tinn har samlet sponsorer og gaver til sitt løp, men legger dem nå over til neste år for sin del av løpet i Tinn.

Tid til bilprat

Lørdag hadde de sitt første møte i Bibliotekkjelleren på Rjukan lørdag, med samling av noen klassikere på Rjukan torg som måtte beskues først. Tinn-klubben hadde en fin samling av alt fra to 1926-modeller, en Chevrolet og en A-Ford til noe mer moderne 50-talls Rolls Royce, Ford Taunus 17M, Landrover og et lekre par amerikanske flak. Notoddengutta var både interesserte og imponerte, og det var ingen tvil om at stemningen mellom de to klubbenes medlemmer var på umiddelbart. Deretter var det møte, med info om klubben og løpet på Notodden, og det endte med at Verdensarvløpet på Notodden og Tungtvannsløpet får lik profil, det vil si at det også åpnes i år for entusiastbiler, dvs. kommende klassikere som ikke nødvendigvis er over 30 år.

Enige

Det er viktig for Notodden at det kommer flest mulig fra Tinn i år når løpet skal etableres, og stemningen for deltakelse fra tinndølene var meget stor blant de fremmøtte. Det blir mye veteraner fra Tinn i Notodden 9. juni. At det i år foregår samme helg som rockfestivalen ansees ikke som noe problem, da løpet går på dagtid lørdag, man fint rekker festivalen på kvelden.

- Planene framover er at det i etterkant av det første løpet blir felles evaluering, og at Verdensarvløpet i 2019 sannsynligvis vil gå over to dager og i to deler. Verdensarvløpet på Notodden lørdag, og del to, Tungtvannsløpet, i Tinn og på Rjukan søndag. Helgen bestemmes av terminlister for andre arrangementer. Begge klubbers mål er å skape landets viktigste løp, og det ansees som en styrke hvis det er et todelt løp over to dager, der folk selv velger hvor mye de vil være med på. Blir det samme helg som Rjukan Rockfestival kan det sågar bygge opp om festivalen, sier John Ausland, leder i R&TMHK.

Frist 21. mai

- Nå er det viktig at alle melder seg på før 21. mai, for da bestilles alle rekvisitter, så det er det jeg ber om nå, sa Ulf Fjeldberg. I Tinn har man på klubbnivå tenkt å invitere offisielle representanter fra Tinn, og ønsker å markere Tinns klubb i løpet. - Vi har felles mål. Vi ønsker å gjøre dette til det viktigste løpet i Norge. Bil og motor er verdensarv, og vil bli en stadig viktigere del av arrangementer i Tinn og Notodden i framtida. Jeg tror vi blir enige om noe til felles beste, sier Ausland etter møtet.

Kommentarer til denne saken