Gå til sidens hovedinnhold

Vil gjenåpne Hjuksebø stasjon

Artikkelen er over 3 år gammel

– Det tar halvparten så lang tid å kjøre fra Notodden til Hjuksebø stasjon som til Nordagutu stasjon.

Borgar Flaaten (KrF) vil at Hjuksebø stasjon skal gjenåpnes for persontrafikk, og hvis myndighetene krever at toget kun skal stoppe på en av stasjonene foretrekker han Hjuksebø.

– Ulempen er da at innbyggerne på Nordagutu får lenger vei. Avstanden fra Nordagutu til Hjuksebø stasjon er likevel bare 10,1 km. Det er 13 000 innbyggere i Notodden/Hjuksebø, mens det bor 330 personer på Nordagutu, forklarer Flaaten. Han tar igjen opp det dårlige togtilbudet i Notodden mot Oslo, og foreslo tidligere Øysteinstul stasjon. Det har han funnet urealistisk, etter å ha sett nærmere på veien fra E134.

 

Dagens togtilbud er dårlig

Bratsbergbanen korresponderer dårlig med Sørlandsbanen. Valget er å kjøre til Nordagutu eller Kongsberg/Darbu for å ta ekspressen. Tidligere korresponderte togene på nettopp Hjuksebø, og veien opp er fremdeles rimelig godt vedlikeholdt.

– Det står blant annet et gammelt hus ved stasjon, som bør kunne rives og bli til parkeringsplass, men om huset er bevaringsverdig vet jeg ikke, sier Flaaten. Han viser til at spor 1 og spor 2 har nye sviller og ny singel, og muligens også nye skinner. Perrongen mellom sporene er revet, og han anta denne uansett måtte bygges ny. Flaaten har ikke vært i kontakt med jernbanemyndighetene

– Jeg tror ikke det er nødvendig å bemanne stasjonen for at toget skal ta på/slippe av passasjerer. Dette vil handle om vilje til å gjøre noe, antar Flaaten, som helst ser at begge stasjonene er åpne. I en interpellasjon til kommunestyret ber han politikerne stemme over forslaget, og håper rådmannen/hans stab tar kontakt med jernbanemyndighetene.

Blir en del av Notodden

– Snart blir Hjuksebø trolig en del av Notodden, mens resten av Sauherad og Bø blir til Midt-Telemark kommune. Det betyr to stoppesteder på Sørlandsbanen i den nye kommunen, mens Notodden kun vil ha en nedlagt stasjon, hvis det ikke skjer noen endringer.

 

– Gjenåpning av Hjuksebø stasjon er god klimapolitikk, en fin gest til våre nye innbyggere fra Hjuksebø, innbyggerne for øvrig i Øst-Telemark vil dra nytte av det, reisende med toget slipper rushtrafikk, bompenge- og dieselavgifter, og Sørlandsbanen har pålitelige avganger, få forsinkelser og NSB har fremdeles rimelige togbilletter. Og så må vi få en bussrute mellom kollektivterminalen i Notodden og Hjuksebø stasjon, avslutter Flaaten.

Kommentarer til denne saken