Nå har Nils Landsverk hentet sin siste Pajero

PAJERO NUMMER TI: Nils Landsverk fikk nylig overrakt nøklene til sin tiende pajero fra Bjarne Sørensen på Motorforum.

PAJERO NUMMER TI: Nils Landsverk fikk nylig overrakt nøklene til sin tiende pajero fra Bjarne Sørensen på Motorforum. Foto:

– Ja, nå får Bjarne Sørensen et problem med å selge ny bil til meg, skratter Nils Landsverk, som nylig hentet sin Pajero nummer ti hos Motorforum på Notodden.

DEL

At det ikke blir flere Pajeroer skyldes at Mitsubishi produserte sin aller siste i mars 2018. Dermed er en bauta av en bil snart historie, eller kanskje ikke helt? – Se her. Dette var den første Nils kjøpte, en 1985-modell, og den er fortsatt på veiene, sier Sørensen. Nils klør seg litt i skjegget, og mener han kjøpte den i 1987. – Det var den korte typa, diesel, som alle de andre jeg har hatt.

1985: Dette var den aller første Pajeroen til Nils Landsverk, og den er fremdeles på veiene.

1985: Dette var den aller første Pajeroen til Nils Landsverk, og den er fremdeles på veiene. Foto:

Og så kom den lange utgaven

– Du ble gira på Pajero fra første stund?

– Nei, men jeg måtte ha firehjulstrekk og høy bil, og det fantes ikke godt alternativ. De strødde ikke så godt i bratte bakker på den tida. Egentlig var det trøbbel med både motor og girkasse på denne bilen, sier Nils. Bjarne nikker bekreftende og sier det var litt problemer med de første modellene. Den aller første så dagens lys i 1982, etter at Mitsubishi først hadde vist fram konseptet i 1973 og så i 1979.

KORT: 1985-modellen til Landsverk var den korte modellen og gikk på diesel.

KORT: 1985-modellen til Landsverk var den korte modellen og gikk på diesel. Foto:

– Alt ble mye bedre med den lange modellen, og siden har dette vært veldig sikre og gode biler, sier Nils. De siste fem har han kjøpt splitter nye, en var riktignok en demonstrasjonsbil.

– Kjører du mye siden du er på din tiende Pajero?

– Nei, men jeg kjører mye med hestehenger, og trenger en bil det er enkelt å lesse inn mjølsekker og slikt i. Det er hovedgrunnen til at jeg fortsatte med Pajero. Dessuten er det en finere bil enn for eksempel landcruiseren, mener Nils.

ARBEIDSHEST: Nils Landsverk karakteriserer pajeroen som en praktisk arbeidshest.

ARBEIDSHEST: Nils Landsverk karakteriserer pajeroen som en praktisk arbeidshest. Foto:

Det er som klingende mynt i ørene på Sørensen, som legger til at det er Pajeroen, Toyotas Land Cruiser og i en periode Nissan Patrol som har toppet listen over denne type biler.

– Kan ikke prute med en Liverpool-fan

– Du fikk vel litt rabatt ved kjøpet av den tiende i rekka?

– Nei, skratter Nils høyt og sier; – det nytter ikke å prute med en Liverpool-fan.

– Så du holder med Manchester United du da?

– Nei, da hadde jeg ikke handla med Bjarne, det må vel du også forstå sier, Nils, og den smittsomme latteren runger gjennom bilforretningen. Han legger til at det er veldig bra service på Motorforum. – Koster mye penger gjør det uansett, og her er de veldig trivelig folk. Og som du ser bruker jeg mer penger på bil enn på frisører, sier Nils.

– Ja, Nils har sponset mange Liverpool-turer, spøker Bjarne, og gliser at alle som kjøper Pajero blir i godt humør.

LIVERPOOLFAN: Motorforum sørget for et spesialtilpasset skilt på Nils Landsverk sin tiende pajero.

LIVERPOOLFAN: Motorforum sørget for et spesialtilpasset skilt på Nils Landsverk sin tiende pajero. Foto:

Spent på utviklingen

Nils har likevel visse fordeler, som gratis påfyll i kaffekoppen så lenge han lever og dessuten fikk han et litt spesialtilpasset skilt på bilen.

KAFFEAVTALE: Nils Landsverk får gratis påfyll av kaffe hos Motorforum så lenge han lever.

KAFFEAVTALE: Nils Landsverk får gratis påfyll av kaffe hos Motorforum så lenge han lever. Foto:

Siden desember har de solgt 10–12 Pajeroer, og ett år solgte de hele 25 splitter nye, tross at Notodden er en liten by.

– Det er også veldig mye gjenkjøp, og den uka Nils hentet sin tiende, var det en annen som hentet sin niende, og en som hentet sin femte. Nå har vi en demonstrasjonsbil og bare noen få til igjen, forteller Bjarne. Han forteller om en produsent som har endret lite på modellen, som bevisst har holdt på det litt tøffe og røffe utseende, fremdeles med reservehjul på bakdøra. Bilen har blitt brukt i løp som Paris-Dakar, og tåler en trøkk. Noen hevder at den holder ut lenger enn en traktor i tøft terreng.

POPULÆR: Bjarne Sørensen ser på salget av pajero og konstaterer at det har vært en populær bil hele tiden.

POPULÆR: Bjarne Sørensen ser på salget av pajero og konstaterer at det har vært en populær bil hele tiden. Foto:

Masturberende mann

– Det er en arbeidshest som kan brukes til det meste. Jeg kjører med den på jordet, sier Nils, og Bjarne serverer en historie om en kar som skal ha hatt en Pajero som runda 500 000 km uten at han hadde skiftet olje. – Han tok nok litt i da han sa det om olja, men jeg vet jo at Mitsubishi skal ha angret på at de bare introduserte modellen som en Pajero. Det endte med at mange visste hva en Pajero var, men ikke hvem som var produsenten. Pajero betyr forresten masturberende mann i Spania, så der heter den Montero, sier Bjarne med et smil, og Nils ler så han rister.

BRUKSBIL: Nils Lansverk med sin siste pajero, og selv om den er blank og fin skal det være en bruksbil, og det vet både han og Bjarne Sørensen at den tåler.

BRUKSBIL: Nils Lansverk med sin siste pajero, og selv om den er blank og fin skal det være en bruksbil, og det vet både han og Bjarne Sørensen at den tåler. Foto:

Nils sin første Pajero var sort, og det ble også hans siste, ellers har han hatt både koksgrå, grønn, rød og blå utgave.

Bjarne er mer spent på hva som skjer med salget av brukte Pajeroer framover, og forteller at de i dag har en etterspørsel de ikke klarer å dekke.

Artikkeltags