Nye E134 skal være ras- og skredsikker for deg – 55 000 bolter er brukt

SIKRING: Fjellskjæringer har også blitt sikret med bolter. Her mot Kongsberg bru.

SIKRING: Fjellskjæringer har også blitt sikret med bolter. Her mot Kongsberg bru. Foto:

Føl deg trygg når den nye E134 Saggrenda – Damåsen åpnes. Fjellskjæringen er grundig boltet.

DEL

Statens vegvesen melder om et formidabelt antall bolter som har blitt brukt til fjellsikring. Fagekspertisen har vurdert kvaliteten på fjellet grundig både før og under anleggsperioden. Strekningen åpner i 2020.

48 000 i to skjæringer

Flest bolter har det gått med i Kongsbergtunnelens to løp. Her er det alene blitt brukt rundt 48 000 bolter. Nøyaktig tall foreligger ikke, men det skal være brukt mer enn 55 000 bolter som sikrer fjellet på strekningen Saggrenda – Damåsen.

Det er også betydelige mengder med fjell som har blitt sikret utenfor tunnelene, i diverse fjellskjæringer.

I tillegg til bolter har det blitt brukt sikringsbånd til å holde fjellpartier på plass og sikre mot nedfall av stein. Den nye E134 er sikret etter alle kunstens regler.

Som forventet

– Bergkvaliteten på E134 Damåsen-Saggrenda-prosjektet har vært som forventet. Gjennomgående god kvalitet med kjente svakhetssoner, sier prosjektleder Tom Hedalen i Statens vegvesen.

Artikkeltags