Gå til sidens hovedinnhold

20 tonn på sommerdekk over Haukelifjell

Artikkelen er over 7 år gammel

Den slovenske sjåføren kjørte fra Tyssedal og over Haukelifjell med sommerdekk på forhjulene og slitte helårsdekk på trekkakslingen. På Notodden ble det bom stopp.

Vogntoget var langt fra egnet for norsk snø- og vinterføre og i bakkene opp fra Notodden sentrum mot Kongsberg ble det bom stopp natt til tirsdag. Vogntoget sperret med det også trafikken på E 134.

LES OGSÅ: Nå kommer vinteren - og trafikkaoset

Politiet beordret den 38 år gamle sjåføren til å kjøre vogntoget tilbake til Notodden trafikkstasjon. De våget derimot ikke å la han kjøre ned igjen E 134 men eskorterte vogntoget i stedet via boligområdet Tinnebyen og ut til trafikkstasjonen på Tuven. Mannens førerkort og pass ble beslaglagt og blir ikke utlevert før sjåføren har kjøpt nye dekk. Han kan også vente seg en bot for å ha kjørt et kjøretøy som på ingen måte var skodd for norsk snøføre.

Sjåføren forteller til Telen at turen fra Tyssedal mot Notodden ikke har vært enkel. Han har også stått fire dager værfast på Vågslid før han kunne kjøre videre mot Oslo der planen var å ta ombord ny last før turen gikk videre mot Sverige.

Det samme vogntoget skal også ha kjørt seg fast på vei vestover ved å gjøre en etterhvert ganske vanlig tabbe når man kommer på E 134 ved Nutheim før Seljord. Sjåførene kjører gjerne på GPS som velger korteste rute. Ved Nutheim er korteste rute mot Haukelifjell ikke ned langs E 134 via Seljord, men opp fylkesvei 503 gjennom Åmotsdal. Det er en vei som ikke egner seg for vogntog.

Fortjenesten på denne turen blir neppe stor for den slovenske sjåføren. I tillegg til boten fra politiet, som ble på 8000 kroner, må sjåføren eller hans arbeidsgiver også bekoste to nye dekk på forhjulene til rundt 15000 kroner. Tirsdag jobbet sjåføren på spreng for å få kontakt med arbeidsgiveren for å få stilt garanti for pengene. Hvorvidt arbeidsgiveren til syvende og sist tar kostnadene vet han neppe før han er tilbake i Slovenia.

- Disse bilene blir et stadig større problem på norske vinterveier. De er skodd for å takle veiene nede i Europa, men har ingenting på norsk vinterføre å gjøre. Vi sliter dessverre med å få arbeidsgiverne til disse sjåførene til å forstå at bilene må skos skikkelig før de sendes til Norge. Det sier seg selv at det å kjøre et vogntog i Norge på sommerdekk er livsfarlig og da må vi reagere kraftig med både kjøreforbud og bot i håp om at dette vil virke forebyggende på andre, sier etterforskingsleder Bjørn Flåta ved Notodden politistasjon.

Kommentarer til denne saken