– Lisleherad er foregangsskole

KVALITET: Høyskolens Geir Grimeland, Ingunn Fjørtoft og Håkon Engstu er opptatt av at politikerne skal være klar over at Lisleherad skole er en unik foregangsskole som utvikler pedagogisk metodikk i tråd med den nasjonale læreplanen etterspør.

KVALITET: Høyskolens Geir Grimeland, Ingunn Fjørtoft og Håkon Engstu er opptatt av at politikerne skal være klar over at Lisleherad skole er en unik foregangsskole som utvikler pedagogisk metodikk i tråd med den nasjonale læreplanen etterspør.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

– Lisleherad skoles kvaliteter vekker nasjonal og internasjonal oppsikt. Det bør politikerne se og forstå.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Det mener forsker ved HiT, Ingunn Fjørtoft og høyskolelektorene Geir Grimeland og Håkon Engstu. De etterlyser fokus på faglige kvaliteter i skoledebatten. Det har vært fraværende.

Bør tenke seg om

– Vårt innspill er utelukkende faglig motivert. Lisleherad har gjennom KILO-prosjektet et meget godt, pedagogisk innhold som tar utgangspunkt i den nasjonale læreplanen. Det drives pedagogisk utvikling som ikke bør gå tapt. Politikerne bør tenke seg om to ganger før de vedtar å legge ned denne skolen, mener Geir Grimeland.

Les også: – La oss utvikle hele Lisleherad

Viktige verdier

– Lisleherads KILO-prosjekt representerer viktige verdier. K = kultur/kunnskap, I = identitet, L = læring og O = opplevelse. Skolen bruker lokalsamfunnets kvaliteter, historie og enkeltmennesker som spennende læringsarenaer gjennom en bevisst pedagogisk metodikk som faktisk vekker oppmerksomhet nasjonalt og internasjonalt. De bør ikke gå tapt ved et politisk pennestrøk, mener Ingunn Fjørtoft.

Viktig for alle

Håkon Engstu understreker at verdiene og metodene Lisleherad tar i bruk gir en tverrfaglig forståelse og gevinst for elevene, lærere og HiT.

– Dette er verdifullt arbeid våre engelskspråklige studenter ved kroppsøving og friluftsliv er svært positivt overrasket over. Det representer en ny måte å formidle kunnskap på. For oss er det ikke et partsinnlegg for Lisleherad, men kun et faglig innspill i forhold til innhold i skolen som må veie tungt når ny skolestruktur skal diskuteres, poengterer Engstu.

Les hele intervjuet i dagens papirutgave eller i vår e-avis.

Artikkeltags