– Skal alle bli helt like?

Sjangertro: – Det å være tro mot sjangeren har vært hele nøkkelen til suksessen for Notodden Bluesfestival. Nå virker det som om mange mener at sjanger er mindre viktig og at det å arrangere har blitt det nye mantraet, sier festivalsjef Jostein Forsberg. Bildet er fra åpningen av NBF 2013 med Good Time Charlie i sving på scenen.

Sjangertro: – Det å være tro mot sjangeren har vært hele nøkkelen til suksessen for Notodden Bluesfestival. Nå virker det som om mange mener at sjanger er mindre viktig og at det å arrangere har blitt det nye mantraet, sier festivalsjef Jostein Forsberg. Bildet er fra åpningen av NBF 2013 med Good Time Charlie i sving på scenen.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

– Bevisst arbeid med forståelse og styrking av musikalske sjangere er viktig. Dette handler ikke kun om arrangering. Det handler også om kunst.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Det skriver festivalsjef Jostein Forsberg på vegne av Notodden Blues Festival i deres høringsuttalelse om knutepunktordningen. Høringsfristen for å komme med innspill til Kulturdepartementets gjennomgang av knutepunktordningen gikk ut denne uka. Festivaler, bransjeorganisasjoner, fylkeskommuner og kommuner har kommet med uttalelser. Uenigheten er påfallende.

Sjanger eller ikke?

For mens Notodden Blues Festival mener knutepunktstatusen er viktig for å kunne dyrke sjangeren så er sjangerbegrepet ikke like hellig hos jazzfestivalene.
– Sjangerinndelingen er i mange tilfeller tatt igjen av utviklingen i tiden, mener Trondheim Jazzfestival, Vossa Jazz, Kongsberg Jazzfestival, MaiJazz, Nattjazz, Oslo Jazzfestival og Sildajazz som har levert en samlet uttalelse. De mener dagens knutepunktordning binder opp kommunenes kulturbudsjett i urimelig grad og at den sementerer institusjoner og skaper et klasseskille i kulturlivet som hindrer nyetableringer og nye initiativ.

Gapet øker hvert år

Molde er naturlig nok ikke med på denne uttalelsen da de har knutepunktstatus. Festivalen i Rosenes by trekkes likevel fram som et argument mot videreføring av dagens ordning:
– Slik det er nå har gapet i samlede offentlig tilskudd mellom knutepunkt og andre festivaler økt for hvert år. Eksempelvis har Moldejazz en indeksjustering inneværende år som alene er større enn Kongsbergs samlede økning siste 15 år, skriver jazzfestivalene.

Divisjonssystem?

Telen har gått gjennom flere av de høringsuttalelsene som har kommet inn. Mange mener at et divisjonssystem bør vurderes framfor dagens ordning.
– På første nivå gis det prosjektstøtte til nye festivaler og prosjekter. På 2. nivå gis det flerårig festivalstøtte som sikrer forutsigbarhet og mulighet til å fokusere på profesjonalisering av driften. På 3. nivå havner de regionale spydspissene/knutepunktene som muliggjør en elitesatsing der man utvikler feltet og har et ansvar for å dele sin kompetanse med andre. Innsatsen vurderes hvert 5.–6. år. Fungerer man godt for feltet sitt beholder man statusen. Er det andre som burde ta over stafettpinnen muliggjøres dette gjennom «nedrykk» og «opprykk».

Forutsigbarhet

– Jeg kan forstå at et nivå to kan være nyttig for etablerte festivaler som ikke har knutepunktstatus. Forutsigbarhet er viktig, og da blir det feil om godt etablerte festivaler skal vurderes hvert år på linje med helt nye, sier Forsberg til Telen.

Rockerne har snudd

Norske Konsertarrangører, eller Norsk Rockforbund som de i sin tid het, var en av pådriverne for at rocken og bluesen skulle få sine knutepunktfestivaler. Nå har de snudd.
– Dette har nok kanskje blitt en litt feilslått satsing på å likestille sjangre og heller ført til at sjangerdiskusjonen i større grad har fått grobunn. Siste knutepunktfestival var countrymusikk, og veien videre er da kanskje visemusikk, metal eller hiphop. Vi tror ikke at dette er veien å gå, uten at vi mener at disse sjangrene ikke fortjener oppmerksomhet. Et konkret eksempler er Øyafestivalen som i dag fungerer som en spydspiss innen utendørsarrangementer. De fungerer som en ressursbank og deler med glede sin kompetanse med andre festivaler, uavhengig av hvilke sjangre de opererer innenfor. De har likevel fått status som knutepunkt for rock. Notodden Blues Festival, derimot, er en festival forankret rundt blues som sjanger, skriver de i sin uttalelse.
Noen oppmyking av sjangertenkingen er Forsberg derimot ikke tilhenger av.

Tro mot sjangeren

– Det å være tro mot sjangeren har vært hele nøkkelen til vår suksess. Det var utgangspunktet for at festivalen oppsto og det har vært ideologien vår hele veien. Da vi ble knutepunktfestival var det en statusheving og aksept for sjangeren vår og noe vi hadde jobbet for siden dag en. Uten det hadde aldri bluesen hatt den samme statusen som den har i dag. Derfor mener vi det er viktig å opprettholde sjangertenkingen, mener Forsberg.

Skal alle bli like?

– Det kan virke som om det å arrangere skal bli det nye mantraet og at sjangerdyrkingen skal komme i annen rekke. Da frykter jeg at alle festivalene etter hvert blir helt like og at det blir «danskebåtmusikk» hele veien, avslutter han.

Artikkeltags