NiS om de mange åpningstidene i sentrum: – Felles kjernetid for butikkene har vært hyppig på agendaen

GIR RÅD: Daglig leder i NiS, Siri Aardalen, prøver å veilede medlemmene til alternative salgs- markedsføringskanaler under korona-krisen.

GIR RÅD: Daglig leder i NiS, Siri Aardalen, prøver å veilede medlemmene til alternative salgs- markedsføringskanaler under korona-krisen. Foto:

Siri Aardalen har forståelse for at kunder kan bli frustrerte over svært ulike åpningstider på butikkene i sentrum. – Vi jobber med at våre medlemmer skal gå tilbake til vanlige åpningstider, sier den daglige lederen i Notodden i Sentrum.

DEL

Korona-restriksjonene som førte til stengte utesteder, frisør- og hudpleiesalonger har også hatt effekt på den øvrige handelsvirksomheten i Notodden sentrum. Noen butikker har hatt åpent hele tiden, men de fleste har i perioder vært helt eller delvis stengt. Det håper Siri Aardalen i Notodden i Sentrum at snart vil bli historie.

– Det virker jo som ting løsner litt nå, for når frisørene fikk åpne igjen blir det automatisk flere folk i byen. Så det vi jobber med nå er at også våre medlemmer skal gå tilbake til vanlig åpningstider.

Kan bare veilede

IKKE SAMSTEMT: Butikkene i Notodden har operert med til dels svært ulike åpningstider under koronaperioden.

IKKE SAMSTEMT: Butikkene i Notodden har operert med til dels svært ulike åpningstider under koronaperioden. Foto:

– Vi har fått noen reaksjoner fra folk på Notodden som synes det er rart at ikke driverne er i butikkene sine. Dere har en kampanje om å velge Notodden, men hvis butikken bare er åpen midt på dagen når andre er på jobb på hjemmekontorene sine, så blir det ikke så enkelt å velge lokalt?

– Det forstår jeg veldig godt. Og jeg kan si at en felles kjernetid for butikkene i sentrum har vært på agendaen hyppig i våre samtaler med medlemmer. Men som sentrumsleder kan man ikke bestemme hvordan hver enkelt skal drive sin butikk. Det vi kan gjøre, er å veilede og gi råd, men til syvende og sist må medlemmene velge dette selv, sier Aardalen.

Hun påpeker at det er viktig å ha forståelse for at det også er et økonomisk spørsmål for medlemmene å holde åpent når flere har permitterte medarbeidere, og kanskje har det litt tøft.

Ønsker å åpne sentrum for fullt

– Men nå blir det flere og flere som har vanlige åpningstider. Så er det jo også et positivt signal hvis kunden savner butikken sin, og vi skal lytte til kunden, understreker hun.

– Hva har vært strategien deres for å hjelpe medlemmene deres i denne perioden?

– Jeg har brukt mye tid på å være tilgjengelig for medlemmene våre. Blant annet har de fått tilbud om gratis kurs i markedsføring i sosiale medier, hvordan de kan lage nettbutikk, hvordan de enkelt informerer og oppdaterer folk på sosiale medier. Vi har også fått laget et prosjekt der vi har en person som kjører ut varer fra butikk til kunde. Hun har allerede hatt fem oppdrag, forteller Aardalen.

Tuven og sentrum er ett

Hun er glad for at kampanjen Velg Notodden ser ut til å vekke gjenklang.

– Helst vil jeg bare vise hva Notodden har å by på, men i den tiden vi er i nå, passet det bra med en bevisstgjøringskampanje. Koronakrisen gjør at folk ser de stengte dørene, og at det faktisk kan bli sånn hvis vi ikke bruker pengene i eget lokalsamfunn. Og da har det ikke noe å si om det er Tuven eller sentrum. Folk må se det som ett felles handlested for byen vår.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken