Datarock

Datarock er å høre i hele åtte ulike dataspill. De er dessuten signet på Nettwerk Music Group, som samarbeider om musikk med spillgiganten Electronic Arts.

Datarock er å høre i hele åtte ulike dataspill. De er dessuten signet på Nettwerk Music Group, som samarbeider om musikk med spillgiganten Electronic Arts. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Norske artister når et nytt og større publikum gjennom dataspill.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

– Jeg har vært på Bylarm de siste fem årene for å høre ulike artister og snakke med folk. Finner jeg noe som er aktuelt, sender jeg tips til musikkavdelingen vår i Los Angeles, sier PR-ansvarlig for spillselskapet Electronic Arts i Norge, Silje Grønli.

Eksponering

Hun er medansvarlig for at en rekke relativt ukjente norske artister har blitt eksponert for millioner av publikummere verden over gjennom dataspill.

– Hvis en norsk låt for eksempel havner i FIFA, vil det gi en eksponering låten vanskelig kunne fått på andre måter. «FIFA 10» har solgt over 100.000 bare i Norge, på verdensbasis over 10 millioner. Det er gir mye spilletid, sier hun.

Ulike norske artister har vært representert på den årlige FIFA-utgivelsen siden 2006. «FIFA 10» satte ny rekord med hele fire norske artister blant de totalt 34: Röyksopp, The Whitest Boy Alive, Datarock og Casiokids.

Bransjens fremtid

Enkelte har lansert dataspill som én av de kanalene som kan redde musikkbransjen. Blant annet ga musikkspill som «Singstar» og «Guitar Hero» gode inntekter i form av nedlasting av nye låter via internett.

Interessen for akkurat denne typen spill er imidlertid synkende, og inntektene for bakgrunnsmusikk er ikke like store.

– Man blir ikke rik av å komme med på et av våre spill, artisten får bare en engangssum. Men man får en eksponering i markeder man ellers ikke ville nådd, sier Grønli.

Som en amerikansk fan skriver på MySpace siden til Lukas Kasha: «I found you guys on FIFA 08.»

Datarock

Grønli mener et band kan slå gjennom bare ved å promoteres gjennom dataspill.

– Datarock ble raskt en favoritt for musikkavdelingen vår, og fikk etter hvert kontrakt med amerikanske Nettwerk Music Group, og har gjort det bra i USA, forteller hun.

Datarock er definitivt vinneren i konkurransen om mest spilletid i dobbelt forstand. Deres sang «Fa-Fa-Fa» ble brukt i både «NHL 08», «FIFA 08», «NBA Live 08» og «The Sims 2: Fritid». I tillegg kan låten lastes ned til iPhone-spillet «Tap Tap Revenge 3».

Andre av Datarocks låter er å høre i «Madden NFL 08», «Need For Speed: ProStreet», «FIFA 09» og «FIFA 10».

Bred profil

Dataspill kan ikke bare gi økt oppmerksomhet til artister, artistene kan også være med å øke interessen for spillene.

– Vanligvis komponeres musikken spesielt til spillet. Men det er en tendens at man innen visse spillsjangre tar i bruk eksisterende musikk for å tiltrekke seg et større publikum, sier forsker ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen, Kristine Jørgensen. Hun har skrevet doktorgrad om lyd i dataspill.

«Singstar» og «Guitar Hero» er typiske eksempler på spill hvor bruk av kjente låter spiller en vesentlig rolle. Men også i andre typer spill, for eksempel sportsspill, brukes ofte eksisterende låter.

Mer norsk

– Kjent musikk kan hjelpe til å tiltrekke seg folk som ikke spiller så mye fra før. Man ser også spill med musikk rettet mot en bestemt målgruppe. I høst kom for eksempel «Brütal Legend», et spill som tematiserer heavy metal-sjangeren, hvor blant annet norske Dimmu Borgir og Enslaved er representert, forklarer Jørgensen.

Sannsynligvis vil vi få høre mer norsk musikk i dataspill framover.

– Ingenting er signert enda, men jeg har et par band som er aktuelle, sier Silje Grønli.

– Avtalene vil komme på plass i løpet av våren eller sommeren.

Artikkeltags