Vi skal bygge en bedre E134

Av
DEL

min mening 

E134 er en av veistrekningene hvor det skal investeres mange milliarder kroner de kommende årene. Jeg har kjørt strekningen mange ganger, kjenner behovene. Mange prosjekter er allerede i gang, enda flere forberedes med byggetegninger og trasédiskusjoner. Derfor er det snodig at Senterpartiet fremstiller veistrekningen som glemt.

God infrastruktur er landets gull. Derfor dobler vi investeringsmidlene i Nasjonal transportplan. Vi skal bygge mye nytt, men vi skal også vedlikeholde det vi har. Gjennom dobling av bevilgningene til vedlikehold har vi stoppet rødgrønt forfall. Nivået på vedlikehold er endelig så høyt at veiene er i gradvis bedre stand når året er slutt.

Dette får vi til samtidig som bilrelaterte avgifter i sum går ned. Ja, det er riktig. Bompenger, drivstoffavgifter, årsavgifter, engangsavgift, registreringsavgifter – i sum er de lavere nå enn i 2013. Jeg vet mange i Grenlands-området vil tvile på dette, siden man føler på kostnadene med bomstasjonene som lokalpolitikerne tok initiativet til. Men mange steder er bomstasjoner fjernet. Bomringen i Tønsberg er borte. Vi slettet gjelden i bomstasjonen på Rv9 i Agder. På E134 i Telemark fjernet vi bomstasjoner den rødgrønne regjeringen planla å sette opp – det sparer bilistene for ca. en halv milliard kroner! Og samtidig har vi altså økt bevilgningene kraftig, slik at bilistene nå faktisk får mer til vei enn de betaler inn i bilrelaterte avgifter til staten. Vi vil ikke at bilistene skal være en melkeku for resten av statskassen.

Mye går riktig vei, men vi er langt fra fornøyd. Vi trenger fire år til, vi har fortsatt mye å gjøre.

Det er først under dagens regjering at E134 har fått status som hovedvei mellom øst og vest. Det til tross for at Senterpartiet har sittet i regjering i de siste 11 av 20 år. Senterpartiets debatt blir spesielt overfladisk når det hevdes at Oslo-regionen stikker av med alle pengene på bekostning av distriktene. Faktum er at Oslo/Akershus fikk over 22 % av investeringene i Ap/Sps NTP 2014–23. Tilsvarende får de knapt 15 % nå. I kroner får de likevel fortsatt en god vekst fordi vår totale satsing vokser enormt mye. Men det betyr at satsingen i Distrikts-Norge i kroner er tilsvarende mye bedre. Det må være tungt for Senterpartiet å innse at de lot infrastrukturen forfalle i Distrikts-Norge, mens en borgerlig regjering bygger i hele landet. Men det gir ikke Senterpartiet noen unnskyldning for å bløffe med fakta.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags