Elbilfeil

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

min mening 

Notodden kommune har anskaffet elbiler og rådmann reklamerer med null i CO2-utslipp. Det er ikke riktig. En elbil kan optimalt spare 3 tonn CO2 pr.år, men da er forutsetningen at ladestrømmen hentes fra «ren» energi, som for eksempel vannkraft. (3 tonn er ikke mye. Et menneske puster ut omtrent 1,5 tonn CO2 i løpet av ett år, riktignok ikke fossil CO2, men det sier noe om mengden.) Norge er del av det internasjonale kraftmarkedet og i EUs «skitne» kraftmiks er omtrent halvparten av den elektriske energien basert på fossil energi, for eksempel kullkraft. Notodden kommune kan ikke velge hvilken kraft den vil bruke. Lades bilen på EUs kraftmiks kan elbilen i sin levetid slippe ut omtrent 25 % mindre CO2 enn bensinbilen. Dersom den lades på for eksempel vannkraft kan den spare omtrent 60 % i CO2 avtrykk.

Siden bilene er leaset for en begrenset periode og har begrenset kjørelengde, vil elbilen i denne perioden ha et større CO2-avtrykk enn en bensinbil. Årsaken ligger i at elbilen har en større CO2-kostnad i produksjonen.

Et regnestykke kan bestå av flere variabler og som regel bør man regne inn alle.

Ei ku fiser 200 kg metangass pr. år. Metangassen har 20 ganger sterkere drivhuseffekt enn CO2-gassen. Kua fiser dermed mer drivhusgasser enn hva elbilen i beste fall kan spare!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags