Ole Johan Natadal skipper

Med brannbil og fiskeskøyte skaper de hygge

Åtte kamerater. Enighet. Muligheter. Sosial hygge og mye moro. – Ingen av oss har økonomi til å greie slike store løft alene. Samarbeidet går som smurt og det er aldri trøbbel når det er å snakk om å spytte i felles kasse eller ta en økt på dugnad. Vi er enig og tro til Dovre faller!
Publisert

Ole Johan Natadal er skipper og økonomisjef for fiskeskøyta som tidligere var Skoleskipet Notodden som Kjetil Kvaale fikk etablert som et tilbud på Basen. Skipet seilte, men gikk på økonomisk grunn i Notodden kommune og ble solgt til Norsjø Ferieland. Der ble den liggende og forfallet var nesten totalt da de åtte kameratene fattet enstemmig vedtak om å kjøpe den. Det har så langt kosta dem drøyt 300 000 kroner.

Vandaltiltak fjernet

– Den en gang vakre fiskeskøyta vi tror sto ferdig i 1960 på Askøy ved Bergen, så rett ut forferdelig ut med noen voldsomme påbygg. Jobben var betydelig for å bringe henne tilbake, sier Ole Johan Natadal som ikke legger skjul på at ideen om kjøpet kom et stykke ned i en rødvinsflaske.

– Alle var enige om å legge penger i potten og at vi skulle skape en felles opplevelsesarena med og i båten, sier skipperen som har de to lokale brødrene Trond og Ronny Hansen og bøheringene Jan Einar Støland, Magne Gaara, Kolfinn Isene, Helge Solberg og Hans Rønningsland som matroser og medeiere.

Ingen utrykninger

Den samme gjengen står bak kjøpet av den gamle brannbilen fra 1966 som de kjøpte av sønnen til deres felles og gode venn Henning «Dose» Bentsen som gikk bort i den tragiske ulykken i Svineroiveien hvor fem mennesker omkom 2. september for to år siden.

– Selvsagt er det for oss spesielt å ha denne bilen. Vi hadde utrolig mange fine opplevelser med Henning og for oss er denne bilen en påminnelse og et virkemiddel for at han ikke skal glemmes. Det føles godt å bruke den på samme måte som det Henning sto for. Vi foretar ingen utrykninger, men bruker Dodgen til noen småturer, henter folk på fest og kjører dem en rundtur. Dodgen, som ikke har passert 20 000 kilometer, har innbakt latter og godt humør slik Henning hadde, sier Trond Hansen – brannsjef i gjengen som eier den fullt utstyrte bilen slik den gjorde tjeneste i Volda på en tid da dagens eiere lå i barnevogn eller gikk i kortbukser. Den var et selvsagt innslag i Verdensarvløpet, er å se på bluesfestivaler og brukes til spesielle anledninger som bryllup eller annet hvor den passer inn. Den er, som båten, ikke til utleie.

Skal bare ha det kult

– Det er klart at vi har både brannbil og båt, som vi bare kaller «Skøyta», for å ha det kult. Vi hadde jo aldri hatt en mulighet til å gjøre det vi har gjort om vi skulle ha gjort det alene. Felles hygge som også gir andre muligheter til å bli med. Skøyta er sertifisert for 50, den er 44 fot lang og derfor har det ikke vært et krav med skipsførerbevis. Jeg har tatt båtførerprøven fordi jeg tross alt har ansvar for mange når jeg står til rors, sier Skipper Natadal som også har krysset Skagerak med Skøyta.

SKAGEN: De brukte 13 timer til Skagen og fikk fine opplevelser.

SKAGEN: De brukte 13 timer til Skagen og fikk fine opplevelser. Foto:

– Vi tok en tur til Skagen-festivalen for noen år siden og vakte oppsikt. Folk kom innom og i prat med oss. Det ble mye sosial hygge, sier skipperen som på vei overlot styrehuset til samboeren Anne Lise Hegna.

-Det gikk ikke helt bra. En av matrosene påpekte etter en liten blund at han hadde fått sola på motsatt side. Da vi så på GPS-sporet viste det seg at vikaren min på «broa» hadde kjørt i en romslig 360 graders rundtur, men vi kom likevel hjem på ganske normale 13 timer, sier Ole Johan.

Helt uten kommersielle hensikter

– Mange tror sikkert at vi åtte er opptatt av å tjene penger på disse to klenodiene, men vi er helt uten kommersielle hensikter. Vi har glede av hverandre, godt kameratskap i eierskapet og ikke minst et godt vennskap med alle de som opp gjennom årene har blitt med oss på korte og lengre turer. Noen ganger bare en snartur på Heddalsvannet andre ganger ned gjennom slusene, sier Trond.

HAVNEBY: Notodden er en havneby, sa Sam Eyde. - Med egen fiskeskøyte, supplerer "8-banden".

HAVNEBY: Notodden er en havneby, sa Sam Eyde. - Med egen fiskeskøyte, supplerer "8-banden". Foto:

– For Risør, Kragerø og Helgeroa er farvann vi koser oss i om sommeren på langtur. Og når vi lager fiskesuppe om bord på Skøyta under bluesfestivalen med 50 om bord, er det jo en opplevelse å ta med seg i minneboka, mener skipperen som ikke tar noen sjanser med 0,8 -grensa med motoren i gang.

Som en lek

– Og vedlikehold av både Skøyta og brannbilen går som en lek. Vi har fagkompetanse på både bil og båt og Ove Kasin har vært elskverdig og lånt oss Kastebukta for arbeid med båten. Og har vi vært ved kysten med groing på skroget, blir det borte i ferskvann når vi kommer hjem igjen. Faktisk er det ikke noen problemer i det hele tatt – bare hygge, sier skipper Natadal, som har båten liggende på Nesøya som et lyssatt smykke sett fra E134 året gjennom. De har nemlig investert i et bobleanlegg som holder båtplassen isfri og samtidig holder båten ren og pen utvendig.

HØY STEMNING: Det er alltid høy stemning ombord på "Skøyta".

HØY STEMNING: Det er alltid høy stemning ombord på "Skøyta".

– Har du gode venner som har lyst til å skape hygge, er modellen vår en måte å gjøre det på, mener skipper Natadal og brannsjef Hansen.


Artikkeltags