Gå til sidens hovedinnhold

– Kan ikke godta null til Tinnosbanen

– I morgen den dag sender jeg et brev til samferdselsminister Knut Arild Hareide og departementet. Ligger det penger til Tinnosbanen i en sekkepost eller er Tinnosbanen er strøket i forslaget til Nasjonal Transportrplan. Det siste er jo et gedigent løftebrudd.

For abonnenter

Det sier Aps Sverre Myrli som er medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Han vil til bunns i saken om Tinnosbanen som samferdselsminister Knut Arild Hareide så sent som i juni i fjor lovet skulle med i planen.

Ikke med ett ord

– Jeg har lest forslaget til Nasjonal Transportplan og i likhet med leder i Tinnosbanens Venner, Lise Wiik, har jeg ikke funnet ett eneste ord om verdensarvbanen Notodden – Tinnoset. Det kan vi ikke godta. Stortinget har sagt ja til verdensarven og dette er verdier av internasjonal karakter, sier Sverre Myrli – tydelig engasjert.

– Det er jeg. Jeg har opp gjennom årene hatt møter med både Lise Wiik da hun var ordfører og nåværende ordfører Gry Fuglestveit. I juni i fjor var jeg på møte med Tinnosbanen Venner og det var etter det besøket at jeg stilte statsråden spørsmål om banen og som han besvarte med at banen skulle få oppmerksomhet i hans og regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan, sier Myrli.

Kan ikke skyve på dette

– Banen er verdens største industrielle verdensarvobjekt og Tinnobanen var helt avgjørende for at verdens matvareproduksjon med kunstgjødsel økte med 1/3. Derfor er dette verdensarv, derfor er denne banen så viktig. Den ble fredet i 2009 og da skal banen være i den forfatning som da den ble fredet. Da var den kjørbar, det er den ikke nå. Det skal den bli og vi har som vertsnasjon for denne verdensarven tatt på oss en forpliktelse vi bare må innfri, mener Myrli.

– Og i det store bildet er dette småpenger og både jeg og Tinnosbanens Venner er skjønt enige om at ikke alle pengene må komme nå, men over tid slik at banen i det minste kan kjøres som en museumsbane. Stortinget har denne forpliktelsen og den må regjeringen følge opp. Denne saken kan ikke skyves på. Forfallet må stoppes, poengterer Myrli – som lover å stå på barrikadene i denne saken.

Må på plass

– Først må vi få en avklaring det er en sekkepost – og er det ikke det, må vi rett og slett få på plass denne saken slik at det ligger en bevilling i NTP. Vi i transport- og kommunikasjonskomiteen skal nå behandle denne planen fram til behandlingen av Stortinget 14. juni. Dette er en stor og krevende plan hvor også Tinnosbanen må med, sier Myrli, som peker på at ansvaret er plassert.

– Det er det ingen tvil om. Statsråden har sagt at det er Bane NOR, eller jernbanen som vi fortsatt sier, som har ansvaret for at denne banen skal bli kjørbar og det er vi politikere som må sørge for at det settes av penger som gjør det mulig for dem å ta dette ansvaret. Det har statsråden gjort klart i sitt svar til meg og Stortinget, sier Myrli.

Burde ha vært avgjort

– Dette skulle egentlig ikke vært noen sak. Vi som nasjon søkte, vi som nasjon takket ja og vi som nasjon har påtatt oss ansvaret for å bevare denne industrielle, viktige historien. 5. juli 2015 fikk vi verdensarvstatusen og da burde det ha gått automatikk i å skulle sette denne banen i kjørbar stand. Til sommeren har det gått seks år. Det er på høy tid at noe skjer i denne saken. Tenk dere hvor mye eksportinntekter produksjonen av kunstgjødsel har gitt Norge i den tiden produksjonen skjedde på Notodden og Rjukan. Tenk på hvor stor verdi dette produktet har hatt i forhold til verdens matvareproduksjon? Saken er i mine øyne selvsagt. Banen må settes i stand, sier Myrli.

Kommentarer til denne saken