Gå til sidens hovedinnhold

Jakter på ny oppretter

Arbeidsmengden øker, og Bilsenteret må styrke kapasiteten på karosseriverkstedet. Men det er ikke enkelt å finne riktig person.

– Vi selger mye bil og da øker presset på karosseriverkstedet, forklarer Glenn Richard Bøen-Olsen, som er avdelingsleder for karosseriverkstedet. – Nå er vi to opprettere, men har så mye arbeid at vi ønsker å ansette en til.

Mister kvalisert arbeidskraft til Grenland

– Økt salg gir økt press på verkstedsiden hos Bilsenteret. Det er travelt på alle avdelinger, bekrefter servicemarkedssjef Håvard Eikemo. – Skadeverksted, dekkavdeling og mekanisk verksted har mye å gjøre om dagen.

– Er det vanskelig å finne kvalifiserte opprettere?

– Ja, lærlingene utdannes for det meste i Skien, så da havner de ofte i virksomhetene i Grenland. Det er vanskelig å rekruttere lærlinger her på Notodden. Men om det er noen som er interessert i å lære faget, har vi svært godt kvalifiserte opprettere som kan stå for opplæringen, sier Bøen-Olsen. Avdelingslederen er klar på at om han ikke får tak i en oppretter med fagbrev, er ikke Bilsenteret fremmed for å stå for opplæringen selv.

Bilsenteret har ikke gått ut med annonser for den ledige stillingen, men ledelsen har vært i kontakt med skoler og opplæringskontoret for å sjekke om det finnes aktuelle kandidater.

Egne merker

I tillegg til at bilsalget er godt om dagen, har Bilsenteret avtaler med de fleste forsikringsselskapene. Det betyr at en god del skader blir styrt til verkstedet. Karosseriverkstedet hos Bilsenteret tar seg også av skadereparasjoner for Gumpens Auto Notodden, som har samme eier.

– Vi reparerer Volvo, Mazda og Volkswagen, forklarer Bøen-Olsen. – I tillegg har vi Skoda og Audi, som er en del av Volkswagen Group. Vi har spesialutstyret og kompetansen som kreves for å jobbe med disse merkene. Men vi får selvfølgelig inn andre merker på grunn av avtalene vi har med forsikringsselskapene.

Elbiler stiller nye krav

Arbeidet på karosseriverkstedet gjøres i tett samarbeid med mekanikerne i selskapet.

– Elbiler og hybridbiler stiller nye krav til medarbeiderne våre, forteller Eikemo. – Våre ansatte er kurset på elsikkerhet og har kompetansen som kreves for å koble ut høyspentsystemene før arbeidet kan starte.

– Vi skulle gjerne hatt søkere til en læreplass som mekaniker også, forteller servicemarkedssjefen. – Vi kommer til å se etter en lærling til sommeren, så her er muligheten for en dyktig elev som er ferdig med videregående.

Kommentarer til denne saken