Del 54: Ikke en eneste heddøl her heller

Av
DEL

Jakta på Sam EydeVi er i 1917. Maskinassistentene presenterer seg og kona.

Karl August Edstrøm (59) og Mathilde Augusta (55), begge fra Sverige. Bodde i Oslo i 1900. Karl var en godt voksen mann og 1. maskinist på et dampskip. Maskinassistent på Svelgfoss 1910. Hva vi gjør etter 1910 vil vi ikke si.

Kristian Martinsen Rud (34) fra Askim (Østfold) og Marthe Eugenie (32) fra Oslo. I 1900 er Kristian 18 år og bor i en leiegård i Oslo. Sammen med fire søsken og mamma som er svensk og enke. Hele søskenflokken er født i Askim. Storebroren er elektrisk montør. Sjøl er Kristian maskinpusser ved en seilduksfabrikk. Kom antakeligvis til Svelgfoss før mai 1908. Kristians stillingsbeskrivelse på Svelgfoss er litt forvirrende og utypisk til Hydro å være. Maskinist ved barnedåp i august 1910. Maskinassistent ved folketellinga i desember 1910. Maskinist igjen ved barnedåp i juli 1912. Barna våre går ikke på Bruksskolen i 1922. Vi er fremdeles unge. Hvor vi blei av etter 1912 er vår egen sak.

Kristian Andersen (42) antakeligvis fra enten Hokksund eller Norderhov (Buskerud) og Andrea (31) fra Mandal (Vest-Agder). Hva vi gjorde og hvor vi var i 1900 er borte i dimman. Vi fikk en datter i Mandal i 1906. Da var Kristian sjømann. Det er jo nærliggende å tro at han jobba i maskinen på et dampskip. Kom til Svelgfoss etter 1906. Er maskinassistent på Svelgfoss i 1910. Hva vi gjorde etter 1910 har dere ikke noe med.

Aksel Andersen (30) fra Oslo og Adina Marie Engh (30) fra Eidsvold (Akershus). Aksel var 14 år og bodde hjemme hos mamma og pappa i en stor leiegård i Oslo i 1900. Pappa er bakersvenn. Kom til Svelgfoss før august 1909. Maskinassistent på Svelgfoss i 1910. Barnet vårt går ikke på Bruksskolen i 1922. Hva vi gjorde etter 1910? Fælt så nysgjerrige dere var da.

Sånn. Det var de 10 første rytterne på maskinene i juvet. Men det slutter ikke med det.

I 1911 starta Lienfoss med fire turbiner på 5100 hk. Tre fra tyske J. M. Voith, samme leverandør som til Ener’n. Og én Norsk – fra Kværner Bruk i Lodalen (Oslo). Sam Eyde hadde ikke lenger samme hysteriske hastverk. Tida var inne til å prøve litt norsk utstyr. Generatorene var på 3,5 MW og blei levert av tyske AEG. Svenske Asea er ute. 20 400 hk og 14 MW på Lienfoss må bemannes.

I 1911 blei det også satt inn tre vekselstrømgeneratorer i tilbygget til Ener’n, «Jernbanestasjonen» i juvet. Levert av samme tyske AEG. Til å skaffe strøm til Tinnosbanen – Norges første breispora jernbanestrekning med elektrisk drift. Men det var ikke slutt med det heller.

Kværner Brug leverer tre turbiner med to års mellomrom, i 1911, 1913 og 1915. Den første blei montert på Lienfoss, de to siste i Svælgfos II. Turbinene i Svælgfos II var på 10 700 hk. De to generatorene var på 7,5 MW, levert av Asea. Tyskerne er ute. Vi starta med 40 000 hk og 28 MW i 1907. Vi endte opp med over det dobbeltei 1915; 81 800 hk og 57 MW.

Og slik skulle det vare i 50 år. Ei gild tid for Svelgfoss og Lienfoss. To steder hvor det var stas å bo. Ingen naturlov som sier at det aldri kan bli gildt igjen.

Del 55: De første rytterne på Lienfoss – fremdeles dårlig med heddøler 

Artikkeltags