Etter en sommer som deler av bransjen karakteriseres som et lite pustehull, ser det utover høsten dystrere ut for reiselivet. Mange hoteller og restauranter har hatt god omsetning i sommer på grunn av at nordmenn har feriert i eget land, men krisen er ikke avblåst.
Svart høst for bransjen
I en undersøkelse som NHO har gjort blant reiselivsbedrifter, svarer to tredeler at de har færre bestillinger for september sammenliknet med i fjor. 28 prosent har ingen bestillinger i oktober, som vanligvis er en travel måned for kurs- og konferansemarkedet.
Avbestillinger siste uka
På Tuddal Høyfjellshotell har de også merket seg en viss usikkerhet rundt høstbestillingene:
– Vi har relativt bra belegg for høsten, men den siste uka har det kommet noen avbestillinger. Det er gjerne firma eller offentlige etater som skulle ha kurs her som nå avbestiller, forklarer Einar Zakkæus Gurholt på Tuddal Høyfjellshotell.
Han forteller samtidig at avbestillingstrenden så langt ikke har kommet til de private hotellgjestene.
– Der merker vi kanskje mer den regelen om at vi skal slutte å skjenke kl. 24. Vi er selvfølgelig med på det, det er en del av dugnaden, men vi skulle så klart gjerne skjenket lenger. Vi skal for eksempel ha et 50-års lag her til helga, og de hadde jo planlagt en fest som nå blir mer begrenset. Det tar mye tid å finne alternativer til hvordan gjestene skal kunne få en god fest likevel.
Små mot de store
Før sommeren varslet regjeringen at den ville øke antallet deltakere på arrangementer til 500 fra 1. september, men i forrige uke ble det klart at lempingen på tiltak blir bremset opp.
Det har ikke stor innvirkning på det populære Tuddals-hotellet som ikke har særlig mer enn 50 gjester på hotellet på samme tid, også utenom korona. Og der norske gjester har vært en kjærkommen erstatter for utenlandske turister for andre reiselivsaktører, utgjør norske gjester hovedvekten på Tuddal også i mer normale sommersesonger.
Rekord i juli
Men noe har vært unormalt denne gangen:
– Vi har hatt mye høyere belegg i juli enn tidligere. 98 %. Det er ny rekord. Det hjalp veldig med en god juli etter 2 1/2 måned med ingenting. Så hvis vi nå slipper for mange avbestillinger, så skal nok høsten gå bra, mener Gurholt.
Gode stamgjester
Flere av gjestene som har besøkt dem i sommer er gode stamgjester av stedet, som har visst å sette pris på familiehotellet og vertskapet.
– Da vi holdt stengt, fikk vi flere henvendelser fra stamgjester som ønsket å bestille fiktive rom, rom de ikke kunne bo fysisk på, men bare komme til i tankene sine, for å støtte oss økonomisk. Vi takket veldig pent nei, og sa at vi heller ville se dem igjen når vi kunne ha gjester, forklarer Gurholt.
– Hvordan opplever dere at støtteordningene har hjulpet dere?
– De har vært til noe hjelp. Vi har fått dekket faste utgifter som er bra. Og så kan man jo diskutere størrelsen, for vi har jo tapt masse inntekter, og har dårligere likviditet enn vi burde ha. Men på den andre siden er vi veldig ydmyke til det at vi er så heldige at vi bor i et land der vi kan få tilskudd nok til å hjelpe alle. Så vi skal nok klare å komme oss gjennom.
Kommentarer til denne saken