Siste salve - hold for ørene!

    Her smeller det i Vollåstunnelen - siste salve

    Av

    Torsdag formiddag ble siste salve avfyrt i Vollåstunnelen.

    DEL

    Den siste av de alle seks tunnelløpene på E134-prosjektet gjennom Kongsberg er herved ferdigsprengt. Vollåstunnelen er den vestre av to tunneler ved Saggrenda.

    Den siste tunnel-gjennomslaget skjedde med tsjekkias ambassadør, én fylkesvaraordfører og to ordførere til stede. Notoddens ordfører Gry Fuglestveit var nemlig med på denne sprengningen.

    Olav Skinnes, Tom Hedalen, Ingunn Foss og ordførerne fra Notodden og Kongsberg.

    Olav Skinnes, Tom Hedalen, Ingunn Foss og ordførerne fra Notodden og Kongsberg. Foto:

    Vollåstunnelen mellom Saggrenda og Meheia er 420 meter lang. Om lag1/3 av strekningen på ny E134 Damåsen-Saggrenda gjennom Øvre Eiker og Kongsberg på totalt 13,2 kilometer går dermed i tunnel. Hele vegprosjektet skal etter planen åpnes for trafikk en gang senhøsten 2018.

    De siste 130 dager har det vært gjennomslag i seks tunnelløp og fire tunneler på til sammen noe over åtte kilometers lengde. Vollås-, Moane-, Svartås- og Kongsbergtunnelen utgjør drøye fire kilometer med ny europaveg.

    Delstrekning3TrollerudmoenSaggrenda.pdf 

    Tsjekkiske Metrostav AS har vært ansvarlig for drivingen av Moanetunnelen og Vollåstunnwelen på delstrekningen Trollerudmoen-Saggrenda. Denne delentrepresisen har tsjekkerne delt med norske HAG Anlegg fra Agder og Bertelsen og Garpestad fra Rogaland

    Artikkeltags