Les denne artikkelen, det kan være lønnsomt. Her får du flere tips.

En ny undersøkelse fra Telenor, gjennomført av Kantar, viser at 64 prosent av alle nordmenn har blitt utsatt for lovbrudd på nett. Dette skjer over hele landet, også lokalt. Poliet på Notodden gikk også nylig ut med en advarsel. Telenors sikkerhetsekspert Thorbjørn Busch viser til en dyster statistikk i denne artikkelen.

Tappet for 100 000

– Vi opplever nå at det er en del eldre lokalt som blir oppringt av personer som utgir seg fra å være enten fra politiet, Økokrim, skatteetaten eller bank. De oppfører seg så profesjonelt at enkelte tar dem på alvor og oppgir personlig informasjon som gir svindlerne full tilgang til bankkontoene deres, forteller politietterforsker Paul André Carlsen.

Svindelmetoden er sterkt økende – og mange går rett på limpinnen. I øyeblikket etterforskes to konkrete saker i Øst-Telemark hvor to personer har mistet over 100 000 kroner til svindlerne. Carslen presiserte nylig i Telen: - Ikke gi fra deg personlig informasjon, koder eller passord!

Men det er ikke bare ved personlig henvendelse det kan gå riktig galt. Er du på nettet, er du også utsatt.

– Ingen annen form for kriminalitet rammer så mange, så ofte, som forsøk på å stjele digital informasjon. Alle som er påkoblet nett er utsatt for risiko, så kunnskap og bevissthet rundt datakriminalitet er svært viktig, sier Thorbjørn Busch, senior sikkerhetsanalytiker i Telenor i en pressemelding.

Kriminelle over alt

Eksperten mener at der du er, vil også kriminelle befinne seg.

– De kriminelle møter oss over alt på nett: SMS, e-post, sosiale medier, telefonsamtaler, dataspill, falske nettsider - for å nevne noen, sier Busch.

Svindlerne har i dag tilgang på mer avansert og automatiserte verktøy. Dette mener eksperten er en av årsakene til at flere opplever å bli rammet enn tidligere.

– Døgnet har bare 24 timer, og det er begrenset hvor mange manuelle anrop en telefonsvindler kan foreta selv. Men ved å bruke automatiserte løsninger, kan de ringe ut til flere tusen ofre samtidig med forhåndsinnspilte meldinger – og heller bruke tiden på de som svarer og tilsynelatende kan la seg lure, sier Busch til Nettavisen.

I tillegg benytter forbrukere flere digitale tjenester enn tidligere. Dette kan svindlere utnytte.

– Det er ikke lenger så lett å vite hva som er ekte og hva som er falskt når du skal handle på nett, påpeker Busch.

Kan skje indirekte

Forsøk på å få tak i private data, såkalt «phishing» er den absolutt mest omfattende formen for digitalt lovbrudd, skriver selskapet i pressemeldingen. Denne svindelmetoden benyttes for å prøve å få tak i sensitive opplysninger som passord eller kontoinformasjon.

Selskapet oppgir at omtrent halvparten av befolkningen svarer i undersøkelsen at de er blitt utsatt for slike «phishing»-forsøk i en eller annen form.

Dette kan også skje indirekte ved at for eksempel arbeidsgiveren din er rammet av et dataangrep.

Skruppelløs bruk

– Blir for eksempel HR-systemet i bedriften rammet kan trusselaktørene få tilgang på flere personsensitive opplysninger om deg. Dette kan være alt fra bankopplysninger, permisjoner, søknader, advarsler, personalsaker, referater fra medarbeidersamtaler, informasjon om pårørende, telefonnumre, adresser og fødselsnummer, sier Busch til Nettavisen.

Slike opplysninger kan svindlerne omsette på mørkenettet eller bruke til å utpresse deg.

– Kombinerer man opplysninger fra åpne kilder med opplysninger fra datainnbrudd kan man spisse angrepet ytterligere, sier han.

Om noen for eksempel ringer deg og sier de er fra din lokale sparebank, og samtidig vet alt om din familie, bostedsadresse, arbeidsplass og så videre – så kan det hende at du lytter. Selv når de ber om privat informasjon du kanskje ellers ikke ville gitt dem, legger han til.

Svindlerne overførte 200.000 kroner ut av Atle Jarl Hellands konto i Sbanken: - Det er skummelt

Bruker statlige etater i svindel

Busch har lenge påpekt at svindlerne har blitt mer sofistikerte med tiden og bruker sosial manipulasjon for å få tak i personlige opplysninger.

For eksempel kan de benytte seg av kjente merkenavn eller statlige etater i svindelen.

– Svindlere tar kontakt og utgir seg på en overbevisende måte, for å være fra politiet, banken din eller andre du stoler på. Målet er å overtale deg til å oppgi koder, passord og annen sensitiv informasjon, ved hjelp av historier og forestillinger. For eksempel kan de hevde at du er blitt utsatt for bedrageri, som gjør at de trenger innloggingsdetaljer og BankID for å begrense tapet ditt, sier Busch.

Det har også dukket opp falske stevninger til retten. Svindlerne anklager mottakeren i e-postene for alvorlig kriminalitet. I tillegg setter de frister for svar.

– Her får du 48 timer på deg til å oppgi nødvendig informasjon – som igjen kan brukes for å svindle deg. Det er klart at enkelte lar seg stresse av slikt, selv om det bare er oppspinn, understreker Busch.

Ekspertens tips

I 2021 stoppet telegiganten 115.000 svindelanrop hver dag, men eksperten understreker samtidig at det er viktig å være på vakt.

– Kunnskap er det beste forsvar, så vårt råd er at du setter deg inn i truslene og hvordan de kriminelle arbeider. Vær obs på lenker og falske nettsider, og oppgi aldri privat informasjon på nettet uten at du er helt sikker på at du stoler på mottakeren.

– Og ha en god passordsikkerhet, og bruk tofaktor-autentisering. Tofaktor-autentisering stanser veldig mange forsøk på datainnbrudd, avslutter Busch.