Viltkonsulent i Notodden kommune, Tommy Granlien er nok en gang fortørnet over folks oppførsel ved viltpåkjørsler.

-Hva skjer oppe i hodene på folk? Hvor er det moralske og etiske, spør han, og sier det ofte er personene som kommer i bilen bak som melder fra om viltpåkjørsler.

Ønsker mer fokus

Viltpåkjørsler og viltkonsulenten har vært i medias søkelys den siste tiden. Det eskalerte med rådyret på Tinneberget som ble rygget i hjel, og ble en sak som Mattilsynet senere gikk til anmeldelse på.

-Det skal bli godt å få belyst den saken. Mattilsynet er en tung aktør innen dyrevelferd, og jeg er spent på hva som kommer ut av den anmeldelsen. For det dette handler om er nettopp dyrevelferd, og loven ved påkjørsler er krystallklar. De siste årene har jeg stilt opp i mange saker i Telen om dette, men enkelte får det tydeligvis ikke med seg. Det har jeg sett bare denne uken, sier Granlien, som nå ønsker mer fokus på dette.

Måtte rykke ut

Onsdag måtte Granlien rykke ut til Lonar-grenda i Hjartdal. Der lå det en død hjort i veikanten. Her var åstedet sikret med en refleksvest, og Granlien anslår at dyret har blitt avlivet av med kniv etter påkjørselen. Deretter har man hengt opp en refleksvest, og kjørt videre. Rådyret som ble påkjørt ved Ørvella ble funnet igjen dødt i veigrøfta.

-For meg er det ubegripelig hvordan noen bare kan kjøre videre. Vi snakker om liv, og alle har plikt til å melde ifra. Det er faktisk straffbart å kjøre videre, og viltnemnda på Notodden er i konstant beredskap. I 80 prosent av tilfellene er vi på skadestedet i løpet av en halv time. Da rådyret på Tinneberget ble rygget i hjel var vi «rett rundt svingen», og det var man klar over, sier viltkonsulenten.

Alle bør ikke ha kniv

I en av kommentarene etter påkjørselen ved Tinneberget, sto det at alle burde ha en kniv i bilen. Slike kommentarer får Granlien til å grøsse, og han svarer med at alle bør ha en telefon i bilen.

-Ved påkjørsler er alle pliktig til å ringe politiet på 02800, deretter tar de kontakt med oss. Nå vet også jeg at politiet ikke alltid tar telefonen med en gang, men i løpet av forholdsvis kort tid tar de den hvis det ikke er noe ekstraordinært. Og man blir ikke møtt med noe avhør om man har kjørt for fort eller sittet i telefon. Påkjørselen blir registrert, og deretter blir vi oppringt - og vi ringer tilbake til den som har kjørt på dyret. I løpet av kort tid vil være på plass for å avlive, eller lete etter skadet vilt. Med tanke på forsikring på bil er det også viktig å ringe politiet, minner han om, og sier samtidig at politiet kan gi bøter og ta beslag i førerkort hvis saker blir anmeldt.

Bedre å avlive enn vente

Noen mener det er bedre å avlive dyret selv, enn å vente i opptil en time på viltnemnda. Argumentet er at da slipper dyret å lide unødvendig lenge. Noen synes det også er rart at erfarne jegere som kommer til et åsted ikke kan gjøre slutt på dyrs lidelser. Granlien viser igjen til regelverket.

-Viltnemnda består av mennesker som er kurset til å ta avgjørelser rundt påkjørsler. Det handler om human avlivning, og ikke slå i hjel et dyr med en stokk eller jekk. Det handler om å ha respekt for et såret dyr, sier Granlien, og sier loven er klinkende klar.

-Alt av hjortevilt og husdyr som kjøres på skal meldes inn til politiet, og avlives av fagfolk. Grevling, rev, hare og ekorn kan du som sjåfør ta livet av, men det skal selvsagt skje på en human og fornuftig måte. Man skal vite hva man gjør, understreker han.

Sesong for påkjørsler

Granlien minner om at vi nå går inn i en sesong med tradisjonelt flere påkjørsler enn ellers i året. Det blir tidligere mørkt, og den svarte asfalten stjeler lys. Det finnes steder det kan være lurt å være ekstra oppmerksom.

-Bestanden av rådyr er voksende, og det er ikke lett å peke på et spesielt område som er mer utsatt enn andre. Når det gjelder elg så vet vi om strekningen Leivstein-Elgsjø, og særlig ved Rossebu. På strekningen Ørvella til Gransherad er det mye elg, og at det er mye hjort i Lonar-grenda er velkjent. Så se etter skilt som varsler fare - det er en grunn til at de står der. Og blinker det lys på strekningene er det ekstra grunn til å sette ned farten, sier han.