Håndverkere fra helvete?

NOTODDEN: Harry Bjørnfeld får ikke lukket 10 husmorvinduer. Bjørn Sundelin fikk 14 taklekkasjer. Otter Ødegården fikk takrenne som var blokkert i begge ender, men uten nedløp. Alle tre hyret samme firma.

DEL

– Jeg har nektet de å sette sin fot her mer, sier Otter Ødegården.

Han driver Otters biloppretting på Tuven og ville dekke inngangspartiet til verkstedet med plater. Takrennen ble satt opp uten nedløp, men tett i begge ender.

– De skulle ikke ha penger før jobben var gjort, men det ble jo motsatt, sier Harry Bjørnfeld.

Han og kona skulle bytte ut vinduer som en del av en oppussing. De lukkes på vanlig vis, men går i karmen når man snur de for å vaske.

– 20 minutter etter at det begynte å regne gikk jeg på loftet. Det lakk 14 steder, sier Bjørn Sundelin.

Han hadde hyret firmaet til å legge nytt tak.

Roald Stykket, som leder Fellesforbundet avdeling 8 Telemark, rister på hodet.

– Mye har gått galt for mange og det henger ikke på greip håndverksmessig det som er gjort flere steder. Jeg oppfordrer folk til å ta kontakt med oss før de gjør avtaler. Vi har god oversikt over lokale firmaer og ofte er det best å bruke lokale krefter vi stoler på. Snakk med folk som kan bransjen. Vi har den kompetansen. Spør oss om råd. Dette var et firma uten lokale referanser i det hele tatt. Jeg advarer på det sterkeste mot å bruke slike omreisende firmaer, sier Stykket.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

UBRUKELIG: Leder av Fellesforbundets avdeling 8 Telemark, Roald Stykket, advarer mot useriøse firma. - Vi kjenner bransjen, snakk med oss først, sier han.

UBRUKELIG: Leder av Fellesforbundets avdeling 8 Telemark, Roald Stykket, advarer mot useriøse firma. - Vi kjenner bransjen, snakk med oss først, sier han. Foto:

To daue sild

Firmaet som alle snakker om heter «Byggmester Kleiven Bygg & Takst». Gjennom annonser i flere aviser – også i TA – lokket de med at de skulle etablere seg med ny avdeling på Notodden. Det er flere navn involvert. De TA har snakket med sier mannen med avtalene og unnskyldningene heter Kent Robert Moen.

– Det trenger ikke koste mer for å ha en mester i arbeid. Kvalitetsarbeid til riktig pris. Åpningskampanje på 30 prosent, står det i annonsen.

Hjemmesideadressen som sto der eksisterer ikke mer. Linken på nettsiden til BMTF – Byggmesternes takseringsforbund – er også fjernet.

– Vi så annonsen i Telen og tenkte det var lurt å slå til på 30 prosent rabatt. De gjorde først en jobb på uthuset. Det var vi fornøyd med. Så spurte de om vi ville fjerne de gamle eternittplatene på hovedhuset og bytte kledning. Vi sa ja og alt gikk greit til de kom til vinduene, sukker Harry Bjørnfeld.

Det var ifølge Bjørnfeld ikke de samme folkene som jobbet på uthuset og hovedhuset.

– På vinduene gikk mye galt. Det ble ikke lagt beslag og flere steder er det store sprik mellom kledning og vannbord. Det verste er at de ikke kan lukkes når vi vipper dem rundt. De skal jo gå i lås igjen, men de stopper på vannbrettet på toppen. Alle 10 er slik.

Bjørnfeld og kona er oppgitt. De forteller om en byggeleder som lover og lover, men som aldri følger opp. Unnskyldningene står i kø. Firmaet kaller det reklamasjon, familien Bjørnfeld kaller det en dårlig utført jobb.

– Da vi oppdaget dette med vinduene sa de at de skulle komme og fikse det dagen etter. Det har de sagt i hele sommer. Vi har ikke hørt et pip. Det firmaet er ikke verdt to daue sild, sier Bjørnfeld.

– Alt skal skje neste dag, men ingenting skjer. De bare lyver, sier kona.

Bjørnfeld sier han innser at han antakelig må hyre noen andre til å fullføre jobben. Selv om de allerede har hatt store utlegg. Summen Bjørnfeld har betalt «Byggmester Kleiven Bygg & Takst» er343 750 kroner.

– Først sa Moen at vi ikke skulle betale fem øre før jobben var gjort. Etter ei stund ba han om 50 000 i depositum. Etter noen uker sa han at han måtte ha mer penger. Det fikk han også. Så kom han og ba om resten – som han også fikk. Alt før han startet på selve jobben. Jeg var vel godtroende, sier Bjørnfeld stille.

HIT, MEN IKKE LENGER: Husmorvinduene til Harry Bjørnfeld stopper i karmen når han prøver å snu dem.

HIT, MEN IKKE LENGER: Husmorvinduene til Harry Bjørnfeld stopper i karmen når han prøver å snu dem. Foto:

Utvist

Otter Ødegården er ikke like behersket når han omtaler firmaet og Kent Robert Moen. Han hyret selskapet til å platelegge fasaden og bygge om kontoret. Han viser TA en video fra da det begynte å lekke fra takrenna de hadde satt opp med tette ender og null nedløp. Vannet renner inn gjennom et vindu og inn i butikken hans. Ødegården peker på flere beslag på veggene som ikke ser ut som de er satt opp av fagfolk. Han viser oss en harang av en SMS-utveksling med Moen med forklaringer og unnskyldninger. Fra juni til november.

– Han skal alltid ringe senere og av og til har han kommet, men stort sett kan du skrive bok om alle unnskyldningene hans. Jobben skulle vært ferdig 1. august, sier Ødegården.

Han måtte selv sette på nedløp på takrennen.

– Jeg har hatt litt hjerteproblemer, så fyren får vel være glad for at jeg ikke har gjort ham noe. Se på platene her – det er jo ikke en eneste av dem som ikke er skadet. Du behøver ikke være fagmann for å se at dette ikke er bra, sier den tidligere rallysjåføren.

Han vil ikke se Moen på verkstedet sitt mer. Selskapet har fått rødt kort.

Ikke nok bøtter

Björn Sundelin ble anbefalt firmaet gjennom et byggefirma på Notodden. Kent Robert Moen kom på befaring. Han regnet på nytt tak og ga en pris. Som var lavere enn andre firma. Han skulle også gjøre flere oppgaver enn de andre, som å fikse pipen og bygge ut taket. Da kontrakten skulle underskrives var plutselig summen blitt høyere enn alle andres tilbud.

HØL I HUE: Hos Otter Ødegården skulle de platelegge verkstedet. Takrennen som ble satt opp var stengt i begge ender og uten nedløp. Vannet rant inn i verkstedet gjennom det øverste vinduet.

HØL I HUE: Hos Otter Ødegården skulle de platelegge verkstedet. Takrennen som ble satt opp var stengt i begge ender og uten nedløp. Vannet rant inn i verkstedet gjennom det øverste vinduet. Foto:

– Moms, sa Moen.

Sundelin og samboeren sa ja fordi dette firmaet skulle gjøre flere tjenester enn de andre på huset. Også her gjentar historien seg. Huseier purrer i henhold til kontrakt. Jobben skulle vært ferdig 20. juni, men folk dukker ikke opp til avtalt tid. På tampen av juni er de på plass. 31. juni begynner det å regne. Sundelin tar en tur på loftet ved åttetiden på kvelden. Vannet renner inn.

– Jeg hadde ikke nok bøtter, så jeg henter kjeler, kjølebager, plastbeholdere og alt annet som kan samle opp vann. Jeg talte opp 14 forskjellige lekkasjer. Det skal jo ikke skje. Vannet kom inn via spikre de hadde banket gjennom taket, sier han.

Kent Roger Moen kom og la på en presenning. 8. august regnet det igjen. Da oppdaget Sundelin at det lakk rundt pipen.

– De sendte noen som la en presenning over pipa og stakk igjen, sier han.

Utover i august ble taket endelig ferdig.

Les Kent Robert Moens tilsvar her:

– Vi har løpt opp og ned på loftet i hele høst for å sjekke hver gang det har regnet. Det ser tett ut, men vi har hatt to takstmenn her i ettertid og begge sier flere takstein vil knekke når det kommer vekt på taket. Fordi de ligger og vipper på et kilesystem firmaet brukte. Så det kan skje mye i løpet av vinteren, sier Sundelin.

Han kommer ikke til å gi seg og har kontaktet advokat. Første runde er forliksrådet en gang i 2019.

DRYPP-DRYPP: Bjørn Sundelin gikk tom for bøtter da han prøvde å stoppe 14 lekkasjer.

DRYPP-DRYPP: Bjørn Sundelin gikk tom for bøtter da han prøvde å stoppe 14 lekkasjer. Foto:

Artikkeltags