Leverer rå møbeldesign

Finalestol:  (1) Christian Udjus gikk til finalen i en nordisk designkonkurranse med sin «Næss» - en perfekt peisstol fra verkstedet på Bergskog. (2) Møblene blir til i verkstedet han har innredet hjemme på Bergskog.  (3) Kundene kan velge materiale, selv foretrekker møbelsnekkeren bjørk .(4)  Armstolen «Velde» har solid spansk.

Finalestol: (1) Christian Udjus gikk til finalen i en nordisk designkonkurranse med sin «Næss» - en perfekt peisstol fra verkstedet på Bergskog. (2) Møblene blir til i verkstedet han har innredet hjemme på Bergskog. (3) Kundene kan velge materiale, selv foretrekker møbelsnekkeren bjørk .(4) Armstolen «Velde» har solid spansk.

DEL

(Rjukan Arbeiderblad): Skal det være en «Næss» i stua? I så fall får du en stol for generasjoner.

Christian Udjus satser på egen bærekraftig design på Hovinheia. 38-åringen får internasjonal anerkjennelse for møblene sine. (Se bildene i bunnen av saken).

I høst ble Udjus’ lenestol Næss plukket ut som en av ti finalister til en konkurranse i regi av det Nordiske ministerråd om Nordens mest bærekraftige stol skulle kåres.

På linje med Snøhetta

Møbeldesigneren på Bergskog havnet i selskap med blant andre Petter Opsvik fra solide LK Hjelle møbelfabrikk og Snøhetta – arkitektene bak Operaen.

- Ja, det var hyggelig å komme til finalen, sier Christian Udjus.

Det ble ikke seier for «Næss» i konkurransen, men god omtale og medvind for møbelproduksjonen. Den foregår i verkstedet som Udjus har innredet i garasjen hjemme. Han har også oppført et visningsrom nedi i skrenten fra huset.

- Jeg har satt inn en peis her, og da passer det godt med en peisstol til, sier Udjus. For det er det «Næss» er – en lav stol for peiskos med skammel til. Ved siden av står armstolen «Velde», skjenken «Rigby» er en annet møbel fra kolleksjonen.

– Jeg tegner primært stoler og frittstående møbler og går ofte ut fra en funksjon eller et behov som kunden har. Derfor har møblene navn etter den første kunden som kjøper dem, forteller Udjus. Han finner bjørke-materialer rundt i Tinn kommune hvor han allierer seg med grunneiere.

Råmaterialet sender han videre til Haugen Treindustri i Tessungdalen, som tar grovskjæringa av deler. Så starter det nennsomme arbeidet med å forme møblene i verkstedet.

Ikke en skrue

– Jeg legger vekt på en streng estetisk profil, og bruker ikke skruer, bare sammenføyninger. Komforten er også viktig, forklarer Udjus. Som også bruker utsøkt materiale på stolputene. Her kan kundene velge mellom eksklusive ullstoffer og italiensk skinn.

– Det er vanskelig å få tak i skinn i Norge men jeg skal gå over til svensk skinn, det er mest bærekraftig. Ellers bruker jeg bare lokale materialer og ingen kjemikalier i finishen – den er helt naturlig.

– Moderne møbler har kort levetid, så det er viktig for meg å lage noe som er holdbart og kan vare i generasjoner, påpeker Udjus, som sender med fyldig informasjon om møblenes opphav til kundene.

Etterspørsel

Christian Udjus er selvlært og kom først i gang med møbelproduksjonen for fullt da han og samboer Ida Anderson Notvik flyttet fra Oslo til Bergskog i 2016. De falt for plassen olg det miljøvennlige permakultur-huset og trives her sammen med sønnen Odin på snart to år.

Ida er prosjektleder på Bergverksmuseet på Kongsberg, mens Christian har takket farvel med jobben som vinimportør og satser for fullt på møbler som levebrød. Men som mye annet startet det i det små.

– Jeg har alltid drevet og snekra, og da vi flytta hit kjøpte jeg inn alt jeg trengte av verktøy. Jeg begynte med å bygge møbler til huset, men så fikk vi besøk og folk begynte å bestille. Etter hvert har det blitt mye mer enn jeg først antok, og det er kjempegøy, sier Christian Udjus.

- Mitt eget uttrykk

Han er trygg på at de solide og særpregede møblene hans har et marked.

– Jeg har tro på at jeg kan føye noe nytt som ingen andre har gjort. Det estetiske uttrykket er mitt, og det er nytt, slår han fast.

Møbeldesigneren på Heia får stadig flere forespørsler etter produktene sine, gjerne fra folk i Oslo-området. Markedsføring er en stor del av jobben, og Bergskog- møbler ønsker å satse på København og Tokyo.

– En god del av jobben er å utvikle nye møbler og bli bedre hele tida. Jeg har en liste med ønsker fra folk, finner jeg noe der som jeg tenker at flere kan ha behov for, så går jeg i gang med noe nytt.

Kundene er i hvert fall fornøyd med de modellene jeg lager, og når de er fornøyd er jeg det også, smiler Christian Udjus.


Artikkeltags