PARIS: Med startpris på 310.000 kroner gjør Lexus seg folkelig. Men det er bare i prislistene.
– Lexus skal bare selges hos Lexus og ikke gjennom Toyotas forhandlernett. Vi skal slet ikke være noe volummerke, sier Jan Christian Holm, den norske salgs- og markedssjefen for Lexus.
– Vi skal være eksklusive, og gi kjøps- og eieropplevelser som ligger over Audi, BMW og Mercedes.
– Dette gir vi ikke avkall på selv om vi nå får rimeligere modeller, Lexus selges nå i fire norske byer, en femte er på gang.
Stort merke i USA
Men billigere biler krever annerledes tankegang, og selv ikke Holm er fremmed for at fremtidens rimeligere Lexus-biler kan selges gjennom små satellittforhandlere.
I USA har eksempelvis Lexus vært det mest kjøpte premium bilmerket i mange år, og merket gjør det også svært godt i de rike araberlandene.
Bare ikke i Europa hvor modellene og bredden i modellprogrammet ikke på noen måte har kunnet møte konkurransen fra tysk, svensk og britisk luksus.
Skal klå A3 og 1-serie
Med CT200h, tilgjengelig i Norge fra april/mai, blir det annerledes.
Bilen, som bygges over Lexus-tilpasset teknologi fra hybride Prius, går rett i strupen på Audi A3 og BMWs 1-serie.
Målet i første omgang er årlig å selge 300 biler til dem som ønsker seg noe annet enn premiummerker «alle» andre har.
– Vi legger oss i det øvre prissjikt på grunn av at vi inkluderer mer utstyr. Med 89 gram CO2/km er vi også best i klassen på utslipp, presiserer Holm.