Men «Doffen» var ikke dau ...

<B>SØT: </B>Den lille Renaulten ble svært populær i Notodden-distriktet på 60-tallet da Torkjell Johnsen ved Notodden Vulk fikk fart på salget. <B></B>

<B>SØT: </B>Den lille Renaulten ble svært populær i Notodden-distriktet på 60-tallet da Torkjell Johnsen ved Notodden Vulk fikk fart på salget. <B></B>

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Et lite fransk klenodie med en rik lokal historie fra Notodden. Bjarne Sørensen har «hjemkjøpt» den lille rare bilen.

DEL

Torkjell Johnsen brakte nemlig bilen inn på den desiderte salgsstatistikken på slutten av 50-tallet og begynnelsen av 1960-tallet.

Strøken stand

– Ja, bilen har en morsom historie og den er lokal. Det var Ola G. Moen i Heddal som kjøpte bilen 3. juni i 1961 – og det må ha vært en forsiktig kar. Bilen er bare kjørt drøye 29 000 kilometer og framstår i så god teknisk stand at den gikk rett gjennom EU-kontrollen. Moen hadde bilen til han byttet den inn ganske nøyaktig 20 år etter at han kjøpte den. Bilen måtte vike for en Toyota Starlet som Knut Einar Øverland solgte til Moen. Øverland tok vare på bilen, satte den på en låve i Heddal, men etter hvert ble den solgt til en kar på Hokksund. Der ble den heller ikke kjørt i særlig grad. Nå skal Renault Dauphinen tas vel vare på, men den skal få oppleve Bilens dag som en liten kjøretøyhistorisk godbit.

Ny bil? Brukt bil? Sjekk Telens markedsplass

– Denne bilen skapte stor oppstandelse i selveste London da det plutselig dukke opp slike biler framfor den svarte, karakteristiske, svarte drosja, men etter hvert måtte de vike plassen. Her hjemme oppnådde den i mai 1961 3. plass på registreringsstatistikken. Bare Bobla og Ford Anglia solgte mer en den lille, franske bilen, sier Bjarne Sørensen og viser oss statistikken hentet fra bladet Renault-Aktuelt fra juli 1961 hvor dette ble omtalt. Der står det også å lese at Torkjell Johnsen løftet bilen opp til en 7. plass på salgsstatistikken for Dauphine i Norge med en markedsandel på 9,8 prosent

Doffen og Døåpine

Og bilen vakte faktisk ganske mange minner for Telens utsendte. Hjemme på Rabbtun skaffet mor i huset seg en Dauphine som raskt ble kalt «Doffen» Og Doffen var ikke helt som andre biler. Ville den ikke starte, ble den snakket til og klappet på dashbordet – og dermed dro den lille bakmonterte motoren seg i gang. Doffen ble familiens kjæledegge av en bil. Som dere kanskje ser av bildene kan det se ut som om den «smiler» litt. Doffens kingbolter var imidlertid et ømt punkt og bilen ble «pensjonert».

Les mer bilstoff på våre bilsider

Dauphine uttales doffin på fransk, men i Heddal fikk den et helt annet navn. Der ble den Kalt Renault Døåpine av vittige tunger. Torkjell Johnsen hadde Renault helt til han ga seg i Heddalsveien. Ragnar Slåtta overtok merket på 1970-tallet.

Bensin kostet

Mange går og klager på at bensinen er så dyr i dag, men det er ikke tilfellet. Ola G Moen måtte ut med 1,26 kroner for literen i 1961. Bruker vi priskalkulatoren til Statistisk sentralbyrå, utgjør dette en bensinpris på 10,50 kroner i dag. Med andre ord har bensinprisen steget noe i forhold til gang. Likevel er det grunn til å se på dette litt annerledes. Legger man til grunn hva bensinen kostet mål opp mot andel av timelønnen, var bensinprisen den gang langt høyere enn i dag.

Ble utskjelt

Dauphine vil av mange huskes for svak motor og ellers dårlig kjøreegenskaper og for å være en upålitelig bil spesielt i USA og England hvor den fikk et dårlig ry ikke minst pga. de mange mekaniske problemer og dårlig rustbeskyttelse. Den ble av motorentusiaster på websiden «Car Talk» rangert som Tusenårets 9. verste bil karakterisert som «truly unencumbered by the engineering process» ifølge Wikipedia.

Artikkeltags