Ikke like lett å kjøpe "katta i sekken"

<B>AVGIFTER:</B> Det er utrolig viktig å sjekke heftelser og avgifter på bruktbilen, via for eksempel Brønnøysundregisteret og vår sms-tjeneste, sier Skårvik.<B></B>

<B>AVGIFTER:</B> Det er utrolig viktig å sjekke heftelser og avgifter på bruktbilen, via for eksempel Brønnøysundregisteret og vår sms-tjeneste, sier Skårvik.<B></B>

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Det er fortsatt ting å huske på når du skal kjøpe bruktbil, men «katta i sekken»-kjøp er det blitt mindre av.

DEL

I 1998 startet nemlig PKK (periodisk kjøretøykontroll), i dag kalt EU-kontroll.

Som kjent må kontrollen gjøres annethvert år, så mange feil og mangler ved bilene blir i dag plukket opp rimelig fort.

Vilkårlig

Overingeniør Henning Skårdal i Statens vegvesen bekrefter at det er andre tider nå.

–Før 1998 ble kjøretøyene innkalt mer vilkårlig til kontroller, og det kunne være veldig lenge siden bilen hadde vært sjekket sist, innrømmer Skårdal.

Kjøpe bruktbil? Ny bil? Sjekk Telens markedsplass

Egen tjeneste

Skårdal vil begynne med å minne potensielle kjøpere om å sjekke bilens servicehistorikk grundig. Det samme gjelder heftelser og eventuell manglende betalte avgifter.

Og nettopp her får ingeniøren også muligheten til å reklamere for veivesenets egne tjenester.

–Vi har en egen sms-tjeneste der du kan sende inn registreringsnummeret på sms, og få tilbake når bilen sist var på EU-kontroll, samt få vite statusen for betaling av diverse avgifter, forklarer Skårdal.

Tilstandsrapport

Selv med EU-kontroll annethvert år kan det være feil som har oppstått etter siste kontroll, eller som ikke ble oppdaget.

Da kan det være lurt å få en tilstandsrapport. Det koster selvfølgelig noen kroner, men det kan være verdt det, ifølge vår mann i Statens vegvesen

–Både NAF og andre bilverksteder tilbyr en kjøpstest, der de gjennomgår bilen grundig før du eventuelt kjøper bilen. Det kan være lurt, påpeker Skårdal.

Rust, rust, rust

Men hva er dette, sier du? Skal jeg virkelig betale i dyre dommer for noe jeg tross alt kan sjekke helt selv?

I så fall har Skårdal noen tips.

–Begynn med å se etter feil og mangler. Og det første jeg ville sett etter var rust. Dette gjelder først og fremst rundt de bærende konstruksjonene, forteller Skårdal.

Hva er det verste du har sett når det gjelder bruktbilkjøp?

–Det kan jo skje alle, men det verste er når registerreima ryker etter kort tid, og du risikerer et fullstendig motorhavari. Men det er jo ikke like lett å oppdage før det skjer, avslutter overingeniør Henning Skårdal i Statens vegvesen.

Artikkeltags