Flere av bankene i Sparebank 1-gruppen har problemer med nettbanken mandag formiddag.
- Det stemmer at vi har problemer, sier kommunikasjonssjef Nina Skalleberg i Sparebank 1 til Nettavisen.
Kundene som prøver å logge inn får følgende melding:
«På grunn av midlertidige driftsproblemer er nettbanken for tiden ikke tilgjengelig. Vi beklager det, og anbefaler deg å prøve igjen om en liten stund. Vi jobber med å løse problemet.»
- Feilen ligger hos leverandør, og det er usikkerhet hva feilen skyldes. Det er for øvrig ingen indikasjoner på at dette er tilknyttet dataangrepet Wannacry som er omtalt i media siden fredag, sier Skalleberg.
Vet ikke hvor lang tid
Feilen berører alle privatkunder i nettbank og mobilbank.
- Normalt på denne tiden av dagen vil det være rundt 4000 innlogget i mobilbank, og rundt 2000 innlogget i nettbank. Siste 90 dager er antall aktive avtaler som logges inn i mobil- og nettbank rundt 970 000 kunder, sier hun.
- Hvor lenge kommer dere til å være nede?
- Det vet vi dessverre ikke. Leverandøren feilsøker og har fullt fokus på å rette feilen så raskt som mulig, sier Skalleberg.
SpareBank 1-alliansen består av 16 selvstendige sparebanker over hele landet.
- 40.000 kunder rammet
Også Landkreditt Bank melder om problemer med nettbanken.
- Vi har for tiden problemer med pålogging i nettbanken, og dette berører dessverre inntil 40.000 av våre kunder. Problemene oppsto ifølge vår driftsleverandør cirka klokken 09.50. Vi vet ikke årsaken, men det jobbes med å løse problemet, sier kommunikasjonsrådgiver Even Gaarde-Landre i Landkreditt Bank til Nettavisen.
Det meldes også om problemer for Skandiabanken. Det opplyser flere kunder til Nettavisen.
Hos storbanken DNB meldes det om problemer med Bank-id for Telia-kunder.