Telen for 20 og 40 år siden

ÅPNING: – Det er med glede jeg åpner dette imponerende nybygget, sa ordfører Kristoffer Hesthag og klippet snoren til det 11 000 kvadratmeter store nye tomat-gartneriet på Akkerhaugen. Innehaver Louis Stiekma fikk mange varme håndtrykk.

ÅPNING: – Det er med glede jeg åpner dette imponerende nybygget, sa ordfører Kristoffer Hesthag og klippet snoren til det 11 000 kvadratmeter store nye tomat-gartneriet på Akkerhaugen. Innehaver Louis Stiekma fikk mange varme håndtrykk.

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

20 år: Klippet og klart

11 000 kvadratmeter til med tomatplanter – 46.000 i tallet, skal sikre en avling på 660 tonn tomater hvert år for Akkerhaug­en Gartneri. Ordfører Kristoffer Hesthag gratulerte og klippet snoren lørdag formiddag.

6 millioner tomater skal produseres i glassbur på Akkerhaugen hvert år. De første tomatene fra årets avling er allerede i hus og i midten av mai starter høstingen i det splitter nye gartneri-tilbygget.

– Det ble en tung vinter for alle de som fra 16. september har jobbet på spreng med å planere ut, legge varmerør og bygge opp gartneriet. Vinteren ble våt og kald, og det var nok dager da vi holdt på å gi opp. I dag er vi glade for at vi holdt ut. Jeg tør påstå at dette gartneriet er blitt Norges mest rasjonelle og billigst oppvarmede gartneri, sa Jan Fuglerud som sammen med Louis Stiekema eier Akkerhaugen gartneri.

UNDERLIG TRANSPORT: Overkonduktør Gerhard Naur ved siden av den underligste transport han har vært med på – og det sier ikke så lite etter 30 år ved NSB.

UNDERLIG TRANSPORT: Overkonduktør Gerhard Naur ved siden av den underligste transport han har vært med på – og det sier ikke så lite etter 30 år ved NSB.

40 år: Problemer med stor plastledning

I går kveld kom en noe uvanlig jernbanetransport til Notodden. Det var de store plastrørene som skulle transporteres til Fjærekilen til Hydros vanninntak via Notodden. – Det var to rør på til sammen 280 meter som kom i går og i alt skal det transporteres 840 meter rør. De har en diameter på 1,20 og prisen er 1500,- kroner pr. løpende meter. Det er firmaet Brødrene Sørensen som har transporten, og etter å ha undersøkt flere alternativer fant de ut at veien om Notodden var den enkleste. Rørene ble lastet inn på Tinfos-kaia i Porsgrunn i går, og nye transporter kommer etter hvert som Granges Essen Plast i Porsgrunn får produsert dem. 11 jernbanevogner måtte til for transporten. I dag går ledningen til sjøs for å fløtes ned til Heddalsvannet grunnet den sterke kurven på sporene ved Hydro. Det umuliggjør imidlertid ikke operasjonen, bare vanskeliggjør den.

Artikkeltags