TINNOSET: Tinnoset stasjon kan bli en del av verdensarven om UNESCO gir Rjukan grønt lys. 30 km baneløp, båten og to stasjonsbygninger kan få status som verdensarv.

Tinnosbanen kandidat til verdensarvlista

Tinnosbanen, Tinnoset stasjon og Notodden stasjon vil være en del av den totale verdensarven om UNESCO gir grønt lys for Rjukan til en plass på verdensarvlista. En slik plassering vil første være på plass om tre-fem år.

Anbefalt på Facebook

Det er riksantikvaren som har foreslått Rjukan som kandidat til verdensarvlista. Regjeringen og Miljøverndepartementet er allerede i gang med arbeidet som skal danne grunnlaget for kandidaturet til UNESCOs verdensarvliste. Her spiller vannveien fra Møsvatn, kraftanleggene, Rjukans arkitektur og planlegging og Rjukanbanen sentrale roller.

Riksantikvar Alexander Ytteborg har tidligere gjort det klart at Rjukanbanen er selve rosinen i pølsa når det gjelder Rjukan-anleggene. Nå trekker han også Tinnosbanen, Tinnoset stasjon og Notodden stasjon inn i det videre arbeidet. Det var Sam Eydes verk at man fikk en bane fra Notodden til Rjukan allerede i 1909. Den 30 km lange banestrekningen fra Notodden til Tinnoset, den 30 km lange turen med unike jernebaneferger og den 16 km lange banestrekningen fra Mæl til Saaheim ble åpnet av Kong Haakon 9. august 1909. Banen gikk som Norges første normalsporede jernbane fra damp til elektrisitet i 1911.

– Dette handler om en transporthistorisk åre, poengterer riksantikvaren, som altså anser hele strekningen Notodden - Saaheim som viktig.