Solid økning i flytrafikken

I går måtte Bergen air transport for første gang bruke to fly for å få med samtlige passasjerer fra Bergen til Notodden. –Økningen av passasjerer er større enn forventet, sier en fornøyd flygeleder Håkon Lie-Nielsen.
MARI NYMOEN OG ØYVIND BERGESTIG (FOTO)
Publisert 30.11.2001 kl 00:00 Oppdatert 05.03.2010 kl 05:13

Tips en venn på e-post:



I høst har antall avganger økt med cirka 50 prosent. I år vil de frakte over 1500 passasjerer mellom Notodden og Bergen. Det er mye mer enn flyselskapet regnet med.
Vi budsjetterte med tre millioner kroner i omsetning i år. Omsetningen vil imidlertid bli på mellom fire og fem millioner kroner, sier Lie-Nielsen. Han presiserer at budsjettet også omfatter chartertrafikk og annen transport. Likevel passerte selskapet budsjettet for en måneds tid siden. Flyruta mellom Notodden og Bergen er nå drivverdig.

Stabilt

Vi har en stabil gruppe mennesker som benytter tilbudet. Vi fikk spesielt en oppgang i høst, og selv om ruta fra Skien startet opp igjen, fikk vi ingen tilsvarende nedgang. Ruta er liv laga for et fly, slår Lie-Nielsen fast. Selskapet har også investert mellom 3,5 og fire millioner kroner i nytt fly ved hjelp av overskudd og lån.
Vi har likevel god egenkapital og lån til å leve med, sier Lie-Nielsen. Før de fikk det nye flyet måtte selskapet takke nei til flere charteroppdrag. Det virker som om flere vil chartre fly etter de tragiske terrorhandlingene som rammet New York. Med to fly har selskapet dessuten mulighet til å bruke begge på ruta mellom Notodden og Bergen når det er behov for dette. Ruteflya, som er av samme type, har optimalt plass til åtte passasjerer hver.

Sakte og sikkert

Neste års budsjett er ikke ferdig, og det kan bli endringer i rutetilbudet fra Notodden.
Det blir iallfall ikke færre avganger. Fra nyttår eller muligens til våren vil vi vurdere flere avganger. Vi begynte i det små, og vil utvikle oss sakte og sikkert. Nå er vi åtte flygere med base på både Notodden og Bergen, sier han. Det er ingen umiddelbare planer om andre rutedestinasjoner fra Notodden, men selskapet har lyst på flere charteroppdrag selv om de allerede har turer på kryss og tvers i Europa.

Tror på oppsving

Hva tror du med tanke på at Notodden kommune fra 2002 ikke vil ha flyplassen i budsjettet lenger?
Jeg tror opprettelsen av et aksjeselskap kan være positivt og føre til et oppsving. Notodden Utvikling AS jobber med saken, og flyplassen omfatter jo flere enn oss, sier Lie-Nielsen.
Hvordan stiller Bergen air transport seg til å bli medeier i et eventuelt aksjeselskap?
I utgangspunktet er vi ikke negative til det, men vil vurdere dette når flere opplysninger foreligger, sier Lie- Nielsen.
Hvor mye penger kan dere eventuelt plassere i et slikt selskap? Vi får en liten latter og intet svar av Lie-Nielsen, som titter skrått bort på nyinvesteringen i form av et fly. Den andre eieren i Bergen air transport er daglig leder Geir Hellsten. De er begge aktive flygere og drivere i selskapet.