UTVIDER: Daglig leder Geir Hellsten i Bergen Air Transport er fornøyd med at trafikken øker. Nå jobbes det med å åpne nytt terminalbygg med ankomsthall for passasjerene.

Ny ankomsthall

Bergen Air Transport har kjøpt Listerud-hangaren og vil bygge opp nytt terminalbygg med ankomshall og flyhangar. De vurderer også å utvide med en formiddagsrute tur/retur Bergen-Notodden

Daglig leder Geir Hellsten i Bergen Air Transport bekrefter at de har kjøpt en hangar og ønsker å stasjonere seg der med ny ankomsthall for passasjerer, samt plass til eget fly.

Visse krav

–Vi synes det er litt stusslig med to Moelevenbrakker som ankomsthall for passasjerene, slik det er i dag. Og det er visse krav til flyplassterminal som vi må tilfredsstille. Kvalitet på terminalen/ankomsthallen må stå i samsvar med passasjertallet vi har på ruten mellom Notodden og Bergen. Dessuten vil en videre ekspansjon i tilbudet skape behov for et slikt bygg. Vi håper å kunne åpne terminalbygget ved inngangen av den nye året, sier Hellsten.

Fleksible

–Har dere planer om utvidelse av rutetilbudet, med tanke på at Kongsberg kan være interessert i å bruke Notodden som regionflyplass?

–Vi har ingen konkrete planer, men er i dialog med flyplassen og kundene for å drøfte hvilke behov de har. Trafikken har økt betraktelig, og vi har flere fulle fly til Bergen. Heldigvis er det lite ventelister. Men det kan endre seg dersom Kongsbergregionen også vil bruke Notodden flyplass. Det er spennende, og vi vil vurdere om vi skal starte en tur/retur rute til Notodden på formiddagen noen dager i uka. Vi ønsker å være fleksible og tilgjengelige så langt kundene har behov for det, sier Hellsten.

Ikke Københavnrute

–Hva med å starte flyginger til København?

–Ei fast flyrute til København er nok ikke aktuelt, men vi kan fly dit, og andre steder, hvis kundene ønsker det. Bergen Air Transport har brukt mye midler i flere år på å bygge opp og befeste rutetilbudet mellom Bergen og Notodden. Nå ser vi resultatet av dette arbeidet i form av økt passasjertall. Vi har brukt mye penger på dette prosjektet, og det er ikke sikkert vi vil satse like mye på nye destinasjoner uten at andre går inn med penger. Det er Bergen-Notodden som er vårt hovedområde, fastslår Hellsten.